Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmän toiminnan arviointi ja kehittäminen Keski-Pohjanmaalla
Saari, Anne (2013)
Saari, Anne
Oulun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251607
Tiivistelmä
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alueella toimii kolme kuntoutuksen asiakasyhteis-työryhmää. Kuntoutuksen asiakasyhteistyön tavoitteena on sovittaa yhteen eri kuntoutustahojen toimin-taa asiakkaan hyväksi. Tutkimusta käyttävässä kehittämistyöttä selvittiin ja arvioitiin Keski-Pohjanmaan kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien roolia ja toimivuutta sekä tuotettiin toiminnan kehittämismahdolli-suuksia.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakasyhteistyöryhmien uusien toimintamallien kehittämiseen. Tutkimuksella haetaan vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: Minkälaisia toimintakäytäntöjä kuntou-tuksen asiakasyhteistyöryhmän toiminnassa on asiakasyhteistyöryhmän jäsenten kuvaamana? Minkä-laisia kehittämishaasteita asiakasyhteistyöryhmän toiminnassa ilmenee nuorten asiakkaiden ja työryh-män jäsenten kuvaamana?
Kehittämistyöhön liittyvän tutkimusaineiston kerättiin ensimmäisessä vaiheessa ns. avainhenkilöiden haastatteluilla vuoden 2011 aikana. Toisessa vaiheessa syksyllä 2011 kerättiin aineisto Keski- Pohjan-maan kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien ryhmähaastattelulla, mikä toteutettiin Tulevaisuuden muis-telu –menetelmää hyödyntämällä.
Prosessin aikana kerättiin myös nuorten kokemuksia palvelusta. Kehittämisprosessin aikana käynnistyi alueellinen yhteistyöverkosto, luotiin nuorille ns. auttava verkosto sekä tehtiin esivalmistelutyö VARTU (Varhainen tuki)- hankkeeseen
Asiakasyhteistyöryhmien jäsenet kuvasivat toimintakäytäntönsä moniammatilliseksi ja asiakaslähtöisek-si, mille on ominaista voimavaralähtöiset ja ratkaisukeskeiset työmenetelmät ja asiantuntijakeskeinen haastattelu. Asiakasyhteistyöryhmien toiminnan kehittämisen haasteena nousivat esille yhteistyön kehit-täminen eri viranomaisten tahojen kesken, verkostoyhteistyöhön vaikuttaminen ja laajemmalti yhteis-kunnallisiin asioihin vaikuttaminen. Asiakasyhteistyöryhmän toimintaa pidettiin tarpeellisena kaikissa alueen kunnissa. Palvelun tuottaminen alueella tasapuolisesti koettiin haasteelliseksi. Haasteeksi nousi myös kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien toiminnan kohdentaminen nuorten lisäksi lapsiin ja perhei-tä tukevaksi toiminnaksi. Asiakasyhteistyöryhmien toimintaan toivottiin joustavaa ja nopeasti koolle saa-tavaa kokoonpanoa, jossa toiminnan periaatteena olisi varhainen puuttumisen malli.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakasyhteistyöryhmien uusien toimintamallien kehittämiseen. Tutkimuksella haetaan vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: Minkälaisia toimintakäytäntöjä kuntou-tuksen asiakasyhteistyöryhmän toiminnassa on asiakasyhteistyöryhmän jäsenten kuvaamana? Minkä-laisia kehittämishaasteita asiakasyhteistyöryhmän toiminnassa ilmenee nuorten asiakkaiden ja työryh-män jäsenten kuvaamana?
Kehittämistyöhön liittyvän tutkimusaineiston kerättiin ensimmäisessä vaiheessa ns. avainhenkilöiden haastatteluilla vuoden 2011 aikana. Toisessa vaiheessa syksyllä 2011 kerättiin aineisto Keski- Pohjan-maan kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien ryhmähaastattelulla, mikä toteutettiin Tulevaisuuden muis-telu –menetelmää hyödyntämällä.
Prosessin aikana kerättiin myös nuorten kokemuksia palvelusta. Kehittämisprosessin aikana käynnistyi alueellinen yhteistyöverkosto, luotiin nuorille ns. auttava verkosto sekä tehtiin esivalmistelutyö VARTU (Varhainen tuki)- hankkeeseen
Asiakasyhteistyöryhmien jäsenet kuvasivat toimintakäytäntönsä moniammatilliseksi ja asiakaslähtöisek-si, mille on ominaista voimavaralähtöiset ja ratkaisukeskeiset työmenetelmät ja asiantuntijakeskeinen haastattelu. Asiakasyhteistyöryhmien toiminnan kehittämisen haasteena nousivat esille yhteistyön kehit-täminen eri viranomaisten tahojen kesken, verkostoyhteistyöhön vaikuttaminen ja laajemmalti yhteis-kunnallisiin asioihin vaikuttaminen. Asiakasyhteistyöryhmän toimintaa pidettiin tarpeellisena kaikissa alueen kunnissa. Palvelun tuottaminen alueella tasapuolisesti koettiin haasteelliseksi. Haasteeksi nousi myös kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien toiminnan kohdentaminen nuorten lisäksi lapsiin ja perhei-tä tukevaksi toiminnaksi. Asiakasyhteistyöryhmien toimintaan toivottiin joustavaa ja nopeasti koolle saa-tavaa kokoonpanoa, jossa toiminnan periaatteena olisi varhainen puuttumisen malli.