5–6-vuotiaat kertovat päiväkodin arjesta
Leino, Maiju (2016)
Leino, Maiju
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601251638
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Leino, Maiju. 5–6-vuotiaat kertovat päiväkodin arjesta. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2016, 60s., Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille 5–6-vuotiaiden keravalaisten lasten näkemyksiä arjestaan esikoulussa. Toinen työn tavoitteista oli nostaa lapsen ääntä ja mahdollisuuksia esille esikoulussa. Työ on tehty yhteistyössä Keravan kaupungin kasvatus- ja opetustoimen kanssa. Työssä kuvataan lapsen hyvinvoinnin ja arjen rakentumista päiväkodin fyysisten, sosiaalisten ja psyykkisten tilojen avulla. Lisäksi työssä on otettu huomioon lapsiperheiden hyvinvointi, sillä lapsen hyvinvointi on tiukasti sidottu koko perheen hyvinvointiin. Koti ja päivähoito ovat tässä tutkimuksessa merkittäviä, sillä ne ovat ympäristöjä, missä 5–6-vuotia elää arkeaan ja rankentaa hyvinvointiaan.
Tutkimusaineisto on kerätty kasvatus- ja opetustoimen avustuksella syksyllä 2014 keravalaisissa päiväkodeissa haastattelulomakkeella. Lasten haastattelijoina toimivat Keravan kaupungin varhaiskasvattajat kyseisissä esiopetusryhmissä. Tämän opinnäytetyön aineisto pohjautui viiden keravalaisen päiväkodin lasten vastauksiin. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja aineisto on analysoitu teemoittelun avulla. Vastauksia lapsilta kertyi yhteensä sata kappaletta.
Työn keskeisimpänä tutkimustuloksena esikoulussa lasten hyvinvointia edistävissä asioissa esiin nousivat vertaissuhteet, leikkiminen ja lelut. Liikunta, ulkoilu ja jumppa olivat lapsien mielestä kiinnostavia asioita. Lapset mainitsivat liikunnan ohessa paljon erilaisia ulkopelejä, joita suurin osa lapsista mainitsi myös omaksi vahvuudekseen. Esikoulutehtävät korostuivat tuloksissa siinä, mitä lapset odottivat esikoululta sekä asioissa, joissa he tarvitsevat aikuisen apua. Esikoulussa lapset eivät pitäneet kiusaamisesta ja lepohetkistä. Esikoulussa oli myös jännittäviä asioita, kuten uudet ihmiset ja uudet tilanteet. Osa lapsista jännitti vierailuita tulevassa koulussa ja koulun aloittamista seuraavana syksynä. Tutkimustuloksissa lapset kokivat aikuiset tarpeellisiksi ja halusivat tehdä ryhmän aikuisten kanssa erilaisia asioita.
Asiasanat: hyvinvointi, osallisuus, vuorovaikutus, 5–6-vuotiaan lapsen kehitys
Leino, Maiju. 5–6-vuotiaat kertovat päiväkodin arjesta. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2016, 60s., Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille 5–6-vuotiaiden keravalaisten lasten näkemyksiä arjestaan esikoulussa. Toinen työn tavoitteista oli nostaa lapsen ääntä ja mahdollisuuksia esille esikoulussa. Työ on tehty yhteistyössä Keravan kaupungin kasvatus- ja opetustoimen kanssa. Työssä kuvataan lapsen hyvinvoinnin ja arjen rakentumista päiväkodin fyysisten, sosiaalisten ja psyykkisten tilojen avulla. Lisäksi työssä on otettu huomioon lapsiperheiden hyvinvointi, sillä lapsen hyvinvointi on tiukasti sidottu koko perheen hyvinvointiin. Koti ja päivähoito ovat tässä tutkimuksessa merkittäviä, sillä ne ovat ympäristöjä, missä 5–6-vuotia elää arkeaan ja rankentaa hyvinvointiaan.
Tutkimusaineisto on kerätty kasvatus- ja opetustoimen avustuksella syksyllä 2014 keravalaisissa päiväkodeissa haastattelulomakkeella. Lasten haastattelijoina toimivat Keravan kaupungin varhaiskasvattajat kyseisissä esiopetusryhmissä. Tämän opinnäytetyön aineisto pohjautui viiden keravalaisen päiväkodin lasten vastauksiin. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja aineisto on analysoitu teemoittelun avulla. Vastauksia lapsilta kertyi yhteensä sata kappaletta.
Työn keskeisimpänä tutkimustuloksena esikoulussa lasten hyvinvointia edistävissä asioissa esiin nousivat vertaissuhteet, leikkiminen ja lelut. Liikunta, ulkoilu ja jumppa olivat lapsien mielestä kiinnostavia asioita. Lapset mainitsivat liikunnan ohessa paljon erilaisia ulkopelejä, joita suurin osa lapsista mainitsi myös omaksi vahvuudekseen. Esikoulutehtävät korostuivat tuloksissa siinä, mitä lapset odottivat esikoululta sekä asioissa, joissa he tarvitsevat aikuisen apua. Esikoulussa lapset eivät pitäneet kiusaamisesta ja lepohetkistä. Esikoulussa oli myös jännittäviä asioita, kuten uudet ihmiset ja uudet tilanteet. Osa lapsista jännitti vierailuita tulevassa koulussa ja koulun aloittamista seuraavana syksynä. Tutkimustuloksissa lapset kokivat aikuiset tarpeellisiksi ja halusivat tehdä ryhmän aikuisten kanssa erilaisia asioita.
Asiasanat: hyvinvointi, osallisuus, vuorovaikutus, 5–6-vuotiaan lapsen kehitys