Kunskap i utveckling : handledningsprocesser inom hälsovården
Hilli, Yvonne; Leppiranta, Anni; Levy-Malmberg, Rika; Melender, Hanna-Leena; Nedergård, Marice; Nyman, Tom; Salmu, Marita; Sandvik, Ann-Helen; Schoultz-Ekblad, Birgitta; Ylikahri, Anu (2013)
Hilli, Yvonne
Leppiranta, Anni
Levy-Malmberg, Rika
Melender, Hanna-Leena
Nedergård, Marice
Nyman, Tom
Salmu, Marita
Sandvik, Ann-Helen
Schoultz-Ekblad, Birgitta
Ylikahri, Anu
Editoija
Yvonne Hilli
Yrkeshögskolan Novia
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5839-61-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5839-61-6
Tiivistelmä
Kunskap i utveckling (1.9.2009-31.12.2012) on pedagoginen tutkimus- ja kehitysprojekti. Tavoitteena oli kehittää hoitoalan opiskelijoiden kliinisen harjoittelun ohjausprosessia läheisessä yhteistyössä viiden Pohjanmaalla sijaitsevan kehittämisosaston kanssa sekä kehittää ja yhtenäistää ohjauksessa käytettävät kirjalliset materiaalit. Projektin ensisijaisena kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan henkilökunta sekä hoitoalan opettajat toisen ja kolmannen asteen sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksissa. Toissijaisia kohderyhmiä ovat opiskelijat, potilaat ja omaiset.
Projektin lähtökohtana on toimintatutkimus. Tiedonkeruussa käytettiin kulttuurianalyysiä kirjemetodin avulla sekä haastatteluja. Projektin työkielinä olivat ruotsi, suomi ja englanti, ja myös tämä raportti on kolmikielinen. Raportin tavoitteena on antaa lukijalle kokonaiskuva projektin toiminnasta ja saavutetuista tuloksista. Ensimmäinen artikkeli käsittelee projektin taustaa, teoreettisia lähtökohtia, metodologiaa, projektissa käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä, projektin toteutusta sekä eettisiä kysymyksiä. Kolmas artikkeli on edellisen artikkelin ruotsinkielinen käännös. Artikkeleissa 4-8 esitellään kulttuurianalyysin tulokset sekä prosessi projektin viidellä kehittämisosastolla. Yhdeksännessä artikkelissa käsitellään asiakirjojen kehitys- ja yhtenäistämisprosessia. Yhtenäiset asiakirjat tukevat ohjusta kliinisten opintojen joka vaiheessa. Kymmenennessä artikkelissa kerrotaan, kuinka ohjausmallia kehitettiin testaamalla ja ottamalla käyttöön Adobe Connect Pro - verkkokokousjärjestelmä. Tätä uutta teknologiaa testasivat sairaanhoitajaopiskelijat, jotka suorittivat kliinisiä opintojaan pitkän välimatkan päässä korkeakoululta. Viimeisessä artikkelissa ovat kliinisen harjoittelun ohjaajien sekä englanninkielisten lähihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjaavien opettajien haastattelut.
Projektin lähtökohtana on toimintatutkimus. Tiedonkeruussa käytettiin kulttuurianalyysiä kirjemetodin avulla sekä haastatteluja. Projektin työkielinä olivat ruotsi, suomi ja englanti, ja myös tämä raportti on kolmikielinen. Raportin tavoitteena on antaa lukijalle kokonaiskuva projektin toiminnasta ja saavutetuista tuloksista. Ensimmäinen artikkeli käsittelee projektin taustaa, teoreettisia lähtökohtia, metodologiaa, projektissa käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä, projektin toteutusta sekä eettisiä kysymyksiä. Kolmas artikkeli on edellisen artikkelin ruotsinkielinen käännös. Artikkeleissa 4-8 esitellään kulttuurianalyysin tulokset sekä prosessi projektin viidellä kehittämisosastolla. Yhdeksännessä artikkelissa käsitellään asiakirjojen kehitys- ja yhtenäistämisprosessia. Yhtenäiset asiakirjat tukevat ohjusta kliinisten opintojen joka vaiheessa. Kymmenennessä artikkelissa kerrotaan, kuinka ohjausmallia kehitettiin testaamalla ja ottamalla käyttöön Adobe Connect Pro - verkkokokousjärjestelmä. Tätä uutta teknologiaa testasivat sairaanhoitajaopiskelijat, jotka suorittivat kliinisiä opintojaan pitkän välimatkan päässä korkeakoululta. Viimeisessä artikkelissa ovat kliinisen harjoittelun ohjaajien sekä englanninkielisten lähihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjaavien opettajien haastattelut.