Kehitysehdotuksia uuden salibandyseuran markkinointiin : Case: Santa's United
Manelius, Henri (2016)
Manelius, Henri
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031842
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli antaa uudelle rovaniemeläiselle salibandyseuralle Santa’s Unitedille kehitysehdotuksia seuran markkinointiin. Kehitysehdotuksien avulla seura markkinoi tehokkaasti sen joukkueiden tapahtumista ja uutisista. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin seuran tilannetta lähtökohta-analyysin avulla. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat markkinointiviestintä, markkinointiviestinnän kanavat, lähtökohta-analyysi ja urheilumarkkinointi.
Toteutin tutkimuksen kvantitiivisena tutkimuksena tekemällä verkkokyselyn Webropolin avulla. Kyselyn avulla keräsin tietoa siitä, millainen kannattajakunta seuralla on ja mitä markkinointiviestinnän kanavia seuran kannattaa käyttää markkinoinnissa. Käytin opinnäytetyössäni myös kvalitatiivista lähdemateriaalia, kuten kirjallisuutta, verkkolähteitä, havainnointia ja haastattelin seuran toiminnanjohtajaa Mika Karusaarta ja seuran kannattajia. Havainnointiin käytin ”benchmark”-menetelmää, eli tutkin muiden urheiluseurojen markkinointiviestintää ja hyödynsin omaa asiantuntijuutta markkinoinnista ja myynnistä.
Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että 50 prosenttia vastanneista ei ollut kuullut uudesta seurasta, joten kehitysehdotukset tulevat tarpeeseen, jotta tieto uudesta seurasta leviäisi. Suosituimmat markkinointiviestinnän kanavat olivat tutkimuksen mukaan Facebook, televisio, Whatsapp, sanomalehti ja YouTube
Santa’s Unitedin tulee käyttää edellisessä kappaleessa mainittuja markkinointiviestinnän kanavia, jotta mahdollinen salibandybuumi nousisi Rovaniemelle, seura saisi uusia kannattajia ja yritykset löytäisivät seuran ja kiinnostuisivat tekemään yhteistyötä.
Toteutin tutkimuksen kvantitiivisena tutkimuksena tekemällä verkkokyselyn Webropolin avulla. Kyselyn avulla keräsin tietoa siitä, millainen kannattajakunta seuralla on ja mitä markkinointiviestinnän kanavia seuran kannattaa käyttää markkinoinnissa. Käytin opinnäytetyössäni myös kvalitatiivista lähdemateriaalia, kuten kirjallisuutta, verkkolähteitä, havainnointia ja haastattelin seuran toiminnanjohtajaa Mika Karusaarta ja seuran kannattajia. Havainnointiin käytin ”benchmark”-menetelmää, eli tutkin muiden urheiluseurojen markkinointiviestintää ja hyödynsin omaa asiantuntijuutta markkinoinnista ja myynnistä.
Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että 50 prosenttia vastanneista ei ollut kuullut uudesta seurasta, joten kehitysehdotukset tulevat tarpeeseen, jotta tieto uudesta seurasta leviäisi. Suosituimmat markkinointiviestinnän kanavat olivat tutkimuksen mukaan Facebook, televisio, Whatsapp, sanomalehti ja YouTube
Santa’s Unitedin tulee käyttää edellisessä kappaleessa mainittuja markkinointiviestinnän kanavia, jotta mahdollinen salibandybuumi nousisi Rovaniemelle, seura saisi uusia kannattajia ja yritykset löytäisivät seuran ja kiinnostuisivat tekemään yhteistyötä.