3-6-vuotiaan lapsen kohtaaminen terveyskeskuksen vastaanotolla
Treuthardt, Niina; Sutinen, Niina (2016)
Treuthardt, Niina
Sutinen, Niina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102080
Tiivistelmä
Lastenhoitotyö on haastavaa ja vaatii erityisosaamista. Lapsi ei aina kykene ilmaise-maan itseään kehitysvaiheensa vuoksi niin, että kaikki hänen oireensa, tuntemuksensa ja toiveensa tulisivat ymmärretyiksi. Kohtaamiset terveyskeskuksen vastaanotolla ovat lyhyitä, ja leikki-ikäinen asioi terveyskeskuksessa aikuisen kanssa. Tällöin lapsen koh-taaminen jää herkästi vähälle huomiolle. Lastenhoitotyöhön kuuluu aina tärkeänä osana lapsen perhe. Opinnäytetyössä käsittelemme 3 - 6-vuotiaan lapsen kohtaamista terve-yskeskuksen vastaanotolla lapsen näkökulmasta. Halusimme painottaa opinnäytetyös-sämme vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kohtaamisessa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen, ja se on tehty toimeksiantona Joensuun kaupungil-le. Opinnäytetyön tarkoitus on antaa tietoa ja toimintamalleja leikki-ikäisen lapsen koh-taamisesta terveyskeskuksen vastaanotolla. Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää osas-totunti Joensuun kaupungin terveyskeskuksen vastaanoton henkilökunnalle. Osastotun-nin tarkoitus oli lisätä ymmärrystä lapsen kohtaamisesta ja herättää ajatuksia vuorovai-kutuksen tärkeydestä.
Osastotunnilla käsittelimme leikki-ikäisen kohtaamista vuorovaikutuksen, kosketuksen, pelon, kivun, leikin ja ympäristön näkökulmista. Aktivoimme osallistujat keskusteluun, jonka tukena käytimme itse tehtyä PowerPoint-esitystä. Osastotunnin osallistujat kokivat aiheen hyödylliseksi ja saimme erittäin hyvää palautetta osastotunnin sisällöstä ja toteu-tustavasta.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen, ja se on tehty toimeksiantona Joensuun kaupungil-le. Opinnäytetyön tarkoitus on antaa tietoa ja toimintamalleja leikki-ikäisen lapsen koh-taamisesta terveyskeskuksen vastaanotolla. Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää osas-totunti Joensuun kaupungin terveyskeskuksen vastaanoton henkilökunnalle. Osastotun-nin tarkoitus oli lisätä ymmärrystä lapsen kohtaamisesta ja herättää ajatuksia vuorovai-kutuksen tärkeydestä.
Osastotunnilla käsittelimme leikki-ikäisen kohtaamista vuorovaikutuksen, kosketuksen, pelon, kivun, leikin ja ympäristön näkökulmista. Aktivoimme osallistujat keskusteluun, jonka tukena käytimme itse tehtyä PowerPoint-esitystä. Osastotunnin osallistujat kokivat aiheen hyödylliseksi ja saimme erittäin hyvää palautetta osastotunnin sisällöstä ja toteu-tustavasta.