Hoitotyön asiantuntijuus CP-vammaisen lapsen toimintakyvyn tukemisessa : Integroitu kirjallisuuskatsaus
Martikainen, Roosa-Maria; Oiva, Anniina (2016)
Martikainen, Roosa-Maria
Oiva, Anniina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102113
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, miten hoitotyön asiantuntijuus on näyttäytynyt osana CP-vammaisen lapsen toimintakyvyn tukemista ja kuntoutusta. Työmme on osa VATA-hanketta (vaikuttavat tavat), jonka tavoitteena on kehittää näyttöön perustuvia käytänteitä sosiaali- ja terveysalalla. Keskeisiä teemoja työssämme olivat perhekeskeinen lasten hoitotyö, lapsen toimintakyky, CP-vammaisuus, kuntoutus sekä kansainvälinen toimintakykyluokitus (ICF).
Opinnäytetyö toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena ja aineistona käytettiin aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Elektroniset haut suoritettiin Ebsco- (Academic Search Elite & CINAHL), Kuntoutusportti-, Melinda-, Medic-, Sage- sekä PubMed- tietokantoihin. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Löytyneestä aineistosta nostettiin esille sellaiset asiat, jotka vastasivat tutkimuskysymykseemme.
Tulokset osoittivat, että hoitotyön asiantuntijuus näkyi CP-vammaisen lapsen taitojen ja käyttäytymisen arvioimisena sekä lapsen kehityksen tukemisena, jotka myös liittyvät olennaisesti kuntouttavaan hoitotyöhön. Myös sairaanhoitajan ammattitaito perhekeskeisessä hoitotyössä korostui. Keskeistä CP-vammaisen lapsen toimintakyvyn tukemisessa ja kuntoutuksessa oli myös moniammatillisen tiimin yhteistyö. Tutkimustulosten perusteella teimme johtopäätöksiä, joista nousi esille erityisesti sairaanhoitajan tärkeä rooli CP-vammaisen lapsen toimintakyvyn tukemisessa, kuten esimerkiksi päivittäisissä toiminnoissa avustamisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa toimintaympäristöissä, joissa asiakkaina tai potilaina on CP-vammaisia lapsia. Tulosten avulla sairaanhoitajan roolia CP-vammaisten lapsen hoitotyössä ja kuntoutuksessa voidaan selventää. Jatkotutkimuksena voisi tehdä esimerkiksi kyselyn siitä, miten sairaanhoitajat itse kokevat oman roolinsa CP-vammaisen lapsen hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena ja aineistona käytettiin aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Elektroniset haut suoritettiin Ebsco- (Academic Search Elite & CINAHL), Kuntoutusportti-, Melinda-, Medic-, Sage- sekä PubMed- tietokantoihin. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Löytyneestä aineistosta nostettiin esille sellaiset asiat, jotka vastasivat tutkimuskysymykseemme.
Tulokset osoittivat, että hoitotyön asiantuntijuus näkyi CP-vammaisen lapsen taitojen ja käyttäytymisen arvioimisena sekä lapsen kehityksen tukemisena, jotka myös liittyvät olennaisesti kuntouttavaan hoitotyöhön. Myös sairaanhoitajan ammattitaito perhekeskeisessä hoitotyössä korostui. Keskeistä CP-vammaisen lapsen toimintakyvyn tukemisessa ja kuntoutuksessa oli myös moniammatillisen tiimin yhteistyö. Tutkimustulosten perusteella teimme johtopäätöksiä, joista nousi esille erityisesti sairaanhoitajan tärkeä rooli CP-vammaisen lapsen toimintakyvyn tukemisessa, kuten esimerkiksi päivittäisissä toiminnoissa avustamisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää erilaisissa toimintaympäristöissä, joissa asiakkaina tai potilaina on CP-vammaisia lapsia. Tulosten avulla sairaanhoitajan roolia CP-vammaisten lapsen hoitotyössä ja kuntoutuksessa voidaan selventää. Jatkotutkimuksena voisi tehdä esimerkiksi kyselyn siitä, miten sairaanhoitajat itse kokevat oman roolinsa CP-vammaisen lapsen hoitotyössä ja kuntoutuksessa.