Suomalaisen nahkavaatealan yrittäjän näkyvyyden luominen Saksan markkinoille messujen avulla
Malin, Katariina (2016)
Malin, Katariina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602182372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602182372
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on tehdä messusuunnitelma suomalaiselle nahkavaatealan yrittäjälle. Yrityksen nimi on Gecco Leather ja messujen kohdemaana on Saksa. Yrittäjä haluaisi alkaa luomaan näkyvyyttä Saksan markkinoille ja löytää sieltä potentiaalisia jälleenmyyjiä messujen avulla. Saksa kiinnostaa yrittäjää, ja hän haluaa juuri Saksaan sen takia, koska se Suomea paljon suurempi maa, siellä on parempi taloudellinen tilanne ja hyvä ilmasto nahkavaatteiden käyttöön. Tunnetusti myös Saksassa nahkavaatteet ovat hyvin yleisiä.
Messuosiossa käsittelen yleisesti messut ja messusuunnitelman sisällön, kuten mitä yrityksen tulee tehdä ennen messuja, messujen aikana ja messujen jälkeen. Messuosiossa käsitellään myös tietoa kansainvälisistä messuista, kun työssäni on kyse kansainvälisille messuille lähtemisestä. Kerron myös messuosallistumisen suurimmista hyödyistä ja haasteista.
Saksan tieto-osuudessa kerron yleisesti Saksan markkinoista ja Saksan kulttuurista. Kun kyseessä on nahkavaatteet, olen koonnut löytämäni tiedon Saksan nahkavaatealasta ja mahdollisista kilpailijoista. Perinteinen SWOT-analyysi kertoo selkeästi, mitkä ovat yrittäjän vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat Saksan markkinoille lähtiessä. Olen myös tietoa etsiessäni pyrkinyt selvittämään, mitkä olisi Geccolle parhaimmat alueet jälleenmyyjien etsimiseen.
Messusuunnitelmaan sisältyy valitsemani messut ja mitkä niistä sopisi Geccolle parhaiten. Suunnitelmasta löytyy myös kattava tietopaketti messuille valmistautumisesta. Messuille lähtiessä tärkein on aikatauluttaa kaikki ja tietää mikä vaihe kuuluu tehdä milloinkin. Kattava aikataulu kertoo, missä vaiheessa jokainen vaihe toteutetaan.
Kaiken keräämäni tiedon perusteella pyrin tekemään yrittäjälle parhaan mahdollisen suuntaa antavan vuosikalenterin ja aikataulun. Messusuunnitelman avulla yrittäjän olisi tarkoitus lähteä messuille ja tutustumaan Saksaan vuonna 2016 syksyllä. Ensimmäiseksi yrittäjä lähtee messuille vierailijan roolissa ja seuraavaksi näytteilleasettajaksi. Kun vaatetusalalla joka kaudelle on omat vaatemallistonsa, on hyvä käydä messuilla kaksi kertaa vuodessa esittelemässä mallistonsa. Olen tehnyt messukalenterin, johon olen valinnut kahdet mielestäni parhaimmat messut ja ajankohdat.
Messuosiossa käsittelen yleisesti messut ja messusuunnitelman sisällön, kuten mitä yrityksen tulee tehdä ennen messuja, messujen aikana ja messujen jälkeen. Messuosiossa käsitellään myös tietoa kansainvälisistä messuista, kun työssäni on kyse kansainvälisille messuille lähtemisestä. Kerron myös messuosallistumisen suurimmista hyödyistä ja haasteista.
Saksan tieto-osuudessa kerron yleisesti Saksan markkinoista ja Saksan kulttuurista. Kun kyseessä on nahkavaatteet, olen koonnut löytämäni tiedon Saksan nahkavaatealasta ja mahdollisista kilpailijoista. Perinteinen SWOT-analyysi kertoo selkeästi, mitkä ovat yrittäjän vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat Saksan markkinoille lähtiessä. Olen myös tietoa etsiessäni pyrkinyt selvittämään, mitkä olisi Geccolle parhaimmat alueet jälleenmyyjien etsimiseen.
Messusuunnitelmaan sisältyy valitsemani messut ja mitkä niistä sopisi Geccolle parhaiten. Suunnitelmasta löytyy myös kattava tietopaketti messuille valmistautumisesta. Messuille lähtiessä tärkein on aikatauluttaa kaikki ja tietää mikä vaihe kuuluu tehdä milloinkin. Kattava aikataulu kertoo, missä vaiheessa jokainen vaihe toteutetaan.
Kaiken keräämäni tiedon perusteella pyrin tekemään yrittäjälle parhaan mahdollisen suuntaa antavan vuosikalenterin ja aikataulun. Messusuunnitelman avulla yrittäjän olisi tarkoitus lähteä messuille ja tutustumaan Saksaan vuonna 2016 syksyllä. Ensimmäiseksi yrittäjä lähtee messuille vierailijan roolissa ja seuraavaksi näytteilleasettajaksi. Kun vaatetusalalla joka kaudelle on omat vaatemallistonsa, on hyvä käydä messuilla kaksi kertaa vuodessa esittelemässä mallistonsa. Olen tehnyt messukalenterin, johon olen valinnut kahdet mielestäni parhaimmat messut ja ajankohdat.