Terveydenhoitajaopiskelijoiden odotuksia ja kokemuksia seksuaali- ja lisääntymisterveyden harjoittelujaksolta
Savolainen, Alina; Paakki, Sanna (2016)
Savolainen, Alina
Paakki, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602142220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602142220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää terveydenhoitajaopiskelijoiden odotuksia ja kokemuksia seksuaali- ja lisääntymisterveyden harjoittelujaksolta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota Etelä-Karjalan keskussairaalan naistentautien osasto ja poliklinikka, synnytysvuodeosasto ja äitiyspoliklinikka sekä Saimaan ammattikorkeakoulu voivat hyödyntää suunnitellessaan ja toteuttaessaan harjoittelujaksoja.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana tutkimuksena, jossa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota. Aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensimmäinen kysely toteutettiin talvella 2014 ennen harjoittelua ja toinen keväällä 2015 harjoittelun jälkeen. Kyselyt sisälsivät määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi yhdeksän Saimaan ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelijaa, ja toiseen viisi. Laadulliset vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä ja määrälliset tilastollisin menetelmin.
Kyselyiden tuloksista ilmeni, että seksuaali- ja lisääntymisterveyden harjoitteluun valmentavat teoriaopinnot tukevat harjoittelua melko hyvin. Odotukset ja kokemukset harjoittelun ohjauksesta eivät kohdanneet, sillä odotukset olivat positiivisia, mutta harjoittelun ohjauksessa ja perehdytyksessä koettiin olevat kehitettävää. Suurin osa opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista ei täyttynyt odotusten mukaisesti. Henkilökohtaiset tavoitteet täyttyivät kuitenkin hyvin. Harjoittelujakson pituus koettiin melko realistiseksi opetussuunnitelman mukaisiin tavoitteisiin nähden. Oppimistilanteita oli monipuolisesti.
Tulosten perusteella ehdottaisimme ohjaajien osallistumista ohjaajakoulutukseen. Eksote voisi myös laatia opiskelijaohjauksen laatusuosituksen. Nämä voisivat parantaa ohjauksen laatua. Ehdottaisimme myös opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden tarkistamista ja yhteensovittamista harjoittelun pituuteen nähden sekä teoriaopintojen sisällön muokkaamista. Jatkotutkimusaiheeksi suosittelisimme toteuttamaan vastaavanlaisen, mutta laajemman tutkimuksen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana tutkimuksena, jossa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota. Aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensimmäinen kysely toteutettiin talvella 2014 ennen harjoittelua ja toinen keväällä 2015 harjoittelun jälkeen. Kyselyt sisälsivät määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi yhdeksän Saimaan ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelijaa, ja toiseen viisi. Laadulliset vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä ja määrälliset tilastollisin menetelmin.
Kyselyiden tuloksista ilmeni, että seksuaali- ja lisääntymisterveyden harjoitteluun valmentavat teoriaopinnot tukevat harjoittelua melko hyvin. Odotukset ja kokemukset harjoittelun ohjauksesta eivät kohdanneet, sillä odotukset olivat positiivisia, mutta harjoittelun ohjauksessa ja perehdytyksessä koettiin olevat kehitettävää. Suurin osa opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista ei täyttynyt odotusten mukaisesti. Henkilökohtaiset tavoitteet täyttyivät kuitenkin hyvin. Harjoittelujakson pituus koettiin melko realistiseksi opetussuunnitelman mukaisiin tavoitteisiin nähden. Oppimistilanteita oli monipuolisesti.
Tulosten perusteella ehdottaisimme ohjaajien osallistumista ohjaajakoulutukseen. Eksote voisi myös laatia opiskelijaohjauksen laatusuosituksen. Nämä voisivat parantaa ohjauksen laatua. Ehdottaisimme myös opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden tarkistamista ja yhteensovittamista harjoittelun pituuteen nähden sekä teoriaopintojen sisällön muokkaamista. Jatkotutkimusaiheeksi suosittelisimme toteuttamaan vastaavanlaisen, mutta laajemman tutkimuksen.