Henkilötietojen tarkastusoikeuden toteutuminen pankeissa ja vakuutusyhtiöissä
Jokinen, Maija (2016)
Jokinen, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602202458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602202458
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia henkilötietojen tarkastusoikeutta ja sitä, miten pankeissa ja vakuutusyhtiöissä asiakkaan henkilöllisyys varmistetaan tietopyynnön yhteydessä ja miten henkilörekisterin tiedot toimitetaan asiakkaalle. Henkilötietojen tarkastusoikeus on henkilötietolaissa henkilörekisteriin rekisteröidylle taattu oikeus. Ihmisten oikeus hallita omia henkilötietojaan kuuluu perusoikeuksiin ja perustuslaissa on säädetty, että henkilötietojen käsittelyä säännellään erillisellä lailla. Sekä julkinen taho että yksityiset yritykset keräävät paljon tietoa ihmisistä. Tietoturvallisuuteen ja ihmisten oikeuteen tietää, mitä tietoja heistä on missäkin rekistereistä, on viime vuosina kiinnitetty yhä enemmän huomiota. Henkilörekisterin ylläpitäjällä on suuri vastuu siitä, että rekisterissä olevat henkilötiedot ovat tallennettu turvallisesti ja niiden käyttö on asianmukaista.
Pankit ja vakuutusyhtiöt valittiin tutkimuskohteeksi, koska ne käyttävät huomattavaa valtaa suhteessa yksittäiseen asiakkaaseensa. Vakuutusyhtiöille on annettu julkiseen valtaan verrattavia tehtäviä. Pankit ja vakuutusyhtiöt keräävät paljon tietoja asiakkaistaan ja tekevät esimerkiksi päätöksiä, jotka vaikuttavat merkittävästi asiakkaiden elämään. Pankeilla on valta päättää, millä ehdoilla lainaa myönnetään ja vakuutusyhtiöt voivat myöntää tai evätä vakuutuskorvauksen maksun.
Opinnäytetyössä käydään läpi myös henkilötietolakia siltä osin kun se käsittelee henkilötietojen käsittelyä ja tarkastuspyyntöä. Käytännön esimerkkejä on otettu mukaan esimerkiksi tie-tosuojavaltuutetun antamista ratkaisusta. Tutkimustapoina on käytetty oikeusdogmatiikkaa ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä aineiston keruussa.
Tutkimustyö aloitettiin tekemällä ensin itse henkilötietojen tarkastuspyynnön niihin pankkeihin ja vakuutusyhtiöiden, joiden asiakkaana opinnäytetyön kirjoittaja on tai on ollut. Tutkimuskysymys tarkentui tämän jälkeen koskemaan sitä, millä tavoin pankit ja vakuutusyhtiöt tarkistavat asiakkaiden henkilöllisyyden tarkastuspyynnön esittämisen yhteydessä ja millä tavoin henkilörekisterissä olevat tiedot toimitetaan asiakkaille. Pankit ja vakuutusyhtiöt vastasivat tarkastuspyyntöihini lain antamassa ajassa ja saamani tiedot rekisterissä olivat selkeitä ja oikein.
Suomessa toimiville suurimmille pankeille ja vakuutusyhtiöille lähetettiin kyselylomake, jossa vastaajia pyydettiin kertomaan, millä tavoin henkilötietojen tarkastuspyynnöt käsitellään kyseisessä yrityksessä ja miten tiedot toimitetaan rekisteröidyille. Eroavaisuuksia ilmeni muun muassa siinä, millä tavoin pankit ja vakuutusyhtiöt tarkistavat tarkastuspyynnön tekijän henkilöllisyyden ja millä eri tavoin rekisterin tiedot tarkastuspyynnön tekijälle lähetään.
Pankit ja vakuutusyhtiöt valittiin tutkimuskohteeksi, koska ne käyttävät huomattavaa valtaa suhteessa yksittäiseen asiakkaaseensa. Vakuutusyhtiöille on annettu julkiseen valtaan verrattavia tehtäviä. Pankit ja vakuutusyhtiöt keräävät paljon tietoja asiakkaistaan ja tekevät esimerkiksi päätöksiä, jotka vaikuttavat merkittävästi asiakkaiden elämään. Pankeilla on valta päättää, millä ehdoilla lainaa myönnetään ja vakuutusyhtiöt voivat myöntää tai evätä vakuutuskorvauksen maksun.
Opinnäytetyössä käydään läpi myös henkilötietolakia siltä osin kun se käsittelee henkilötietojen käsittelyä ja tarkastuspyyntöä. Käytännön esimerkkejä on otettu mukaan esimerkiksi tie-tosuojavaltuutetun antamista ratkaisusta. Tutkimustapoina on käytetty oikeusdogmatiikkaa ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä aineiston keruussa.
Tutkimustyö aloitettiin tekemällä ensin itse henkilötietojen tarkastuspyynnön niihin pankkeihin ja vakuutusyhtiöiden, joiden asiakkaana opinnäytetyön kirjoittaja on tai on ollut. Tutkimuskysymys tarkentui tämän jälkeen koskemaan sitä, millä tavoin pankit ja vakuutusyhtiöt tarkistavat asiakkaiden henkilöllisyyden tarkastuspyynnön esittämisen yhteydessä ja millä tavoin henkilörekisterissä olevat tiedot toimitetaan asiakkaille. Pankit ja vakuutusyhtiöt vastasivat tarkastuspyyntöihini lain antamassa ajassa ja saamani tiedot rekisterissä olivat selkeitä ja oikein.
Suomessa toimiville suurimmille pankeille ja vakuutusyhtiöille lähetettiin kyselylomake, jossa vastaajia pyydettiin kertomaan, millä tavoin henkilötietojen tarkastuspyynnöt käsitellään kyseisessä yrityksessä ja miten tiedot toimitetaan rekisteröidyille. Eroavaisuuksia ilmeni muun muassa siinä, millä tavoin pankit ja vakuutusyhtiöt tarkistavat tarkastuspyynnön tekijän henkilöllisyyden ja millä eri tavoin rekisterin tiedot tarkastuspyynnön tekijälle lähetään.