Kundtillfredsställelse i Parom Camps
Malila, Kim (2016)
Malila, Kim
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242584
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov gjordes som ett uppdrag för Parom Camps. Syftet med lärdomsprovet
var att komma fram med förbättringsförslag för de tjänster som Parom Camps erbjuder
sina kunder. Huvudproblemet med undersökningen var att ta reda på vad kunderna anser
om tjänsteprocessen. Delproblem var att ta reda på saker som t.ex. hur smidigt gick det att
beställa resan? Hur var boendet? Hurdan var aktiviteterna?
Den teoretiska referensramen baserade sig på litteratur om vad en tjänst egentligen och
vad den byggs upp av, tjänstekvalitet, kvalitetsutveckling och kundtillfredsställelse.
Undersökningen genomfördes med hjälp av ett frågeformulär vilket skickades via e-post.
Frågeformuläret skickades ut till personer som har varit på någon av Parom Camps resor
och till sådana personer som har visat intresse för Parom Camps resor. Undersökningen
var alltså av kvantitativ form. I frågeformuläret fanns både flervalsfrågor och öppna frågor.
Resultaten visade att Parom Camps nätsidor kräver förbättring. Det kom fram att informationen
på nätsidorna inte är tillräcklig och i vissa fall missledande. Det fattades viktig information
på nätsidorna och respondenterna ansåg att det var svårt att få kontakt med Parom
Camps. Det kom också fram att respondenterna föredrar direkta flyg och att de vill ha information
om flygen redan då de beställer resan.
Slutsatsen var att med hjälp av små och enkla förändringar på informationen på nätsidorna
skulle kunderna vara betydligt nöjdare. Också måste det som lovas åt kunden hållas.
var att komma fram med förbättringsförslag för de tjänster som Parom Camps erbjuder
sina kunder. Huvudproblemet med undersökningen var att ta reda på vad kunderna anser
om tjänsteprocessen. Delproblem var att ta reda på saker som t.ex. hur smidigt gick det att
beställa resan? Hur var boendet? Hurdan var aktiviteterna?
Den teoretiska referensramen baserade sig på litteratur om vad en tjänst egentligen och
vad den byggs upp av, tjänstekvalitet, kvalitetsutveckling och kundtillfredsställelse.
Undersökningen genomfördes med hjälp av ett frågeformulär vilket skickades via e-post.
Frågeformuläret skickades ut till personer som har varit på någon av Parom Camps resor
och till sådana personer som har visat intresse för Parom Camps resor. Undersökningen
var alltså av kvantitativ form. I frågeformuläret fanns både flervalsfrågor och öppna frågor.
Resultaten visade att Parom Camps nätsidor kräver förbättring. Det kom fram att informationen
på nätsidorna inte är tillräcklig och i vissa fall missledande. Det fattades viktig information
på nätsidorna och respondenterna ansåg att det var svårt att få kontakt med Parom
Camps. Det kom också fram att respondenterna föredrar direkta flyg och att de vill ha information
om flygen redan då de beställer resan.
Slutsatsen var att med hjälp av små och enkla förändringar på informationen på nätsidorna
skulle kunderna vara betydligt nöjdare. Också måste det som lovas åt kunden hållas.