Terveyttä edistävä osallisuus Jalmarin Kammarissa : Bikva - arviointitutkimus ikääntyneiden osallisuuden kokemuksista
Alanen, Johanna (2016)
Alanen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602282714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602282714
Tiivistelmä
Asiakkaiden ja kansalaisten osallisuuden vahvistamisen tavoite löytyy useimmista ajankohtaisista poliittisista asiakirjoista. Aiheesta on ajankohtaista tutkimustietoa, vähemmän kuitenkin ikääntyneiden näkökulmasta tehtyä osallisuuden tutkimusta. Edellä mainittuun tavoitteeseen pääsemiseksi on tarpeen selvittää, miten ikääntyneet osallisuuden kokevat ja miten sitä kuvaavat. Tätä tietoa on mahdollista hyödyntää palveluja kehitettäessä.
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata ikääntyneiden kokemuksia Jalmarin Kammarin toiminnasta osallisuuden kokemusta painottaen. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiakkaiden esiin tuomia asioita henkilökunnan ja johdon näkökulmista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ja ymmärrystä asiakkaiden osallisuuden kokemuksesta sekä edistää ja kehittää asiakkaiden osallisuutta tukevia hyviä toimintakäytäntöjä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena bikva – asiakaslähtöistä arviointia soveltaen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmissä toteutettuja teemahaastatteluja. Haastattelut toteutuivat kolmessa tasossa: asiakkaat (n=12), työntekijät (n=3) ja johtavassa asemassa olevat viranhaltijat (n=3). Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että osallisuus Jalmarin Kammarissa on voimavara, joka edistää ikääntyneiden terveyttä. Ikääntyneiden osallisuuden kokemus Jalmarin Kammarissa rakentuu asiakkuudessa ja vertaisuudessa ja keskeistä molemmissa on kohtaaminen. Asiakkaan ja työntekijän kohtaamisessa eli asiakkuudessa painottuvat osallisuuden kokemuksellinen ja toiminnallinen ulottuvuus. Vertaisuus eli asiakkaiden keskinäiset kohtaamiset palvelevat yhteisöllisen ulottuvuuden toteutumista. Ikääntyneiden aktiivista toimijuutta heikentävät korkea ikä ja sen myötä laskenut toimintakyky, jolloin ikääntyneet kokevat johdetuksi tulemisen Jalmarin Kammarissa tärkeäksi. Työntekijät ja johto pitävät toimintaa tarkoituksenmukaisena ikääntyneiden terveyttä edistävänä toimintana. Kasvavaan palvelutarpeeseen on etsittävä avoimesti vaihtoehtoisia malleja kehittää Jalmarin Kammarin tapaisia toimintoja, koska julkisen talouden asettamat reunaehdot ovat niin tiukat. Tärkeä jatkotutkimusaihe olisi selvittää, millaiset tekijät vastaavat ikääntyneiden osallisuuden tarpeeseen silloin, kun fyysinen toimintakyky on este osallistumiselle. Osallisuus on yhteydessä toimintakykyyn ja mielenkiintoista olisi tutkia osallisuutta Jalmarin Kammarissa toimijuus- teorian viitekehystä hyödyntäen. Tällöin osallisuutta tarkasteltaisiin ympäröivään maailmaan vielä syvemmin sidoksissa olevana moniulotteisena toimintana.
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata ikääntyneiden kokemuksia Jalmarin Kammarin toiminnasta osallisuuden kokemusta painottaen. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiakkaiden esiin tuomia asioita henkilökunnan ja johdon näkökulmista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ja ymmärrystä asiakkaiden osallisuuden kokemuksesta sekä edistää ja kehittää asiakkaiden osallisuutta tukevia hyviä toimintakäytäntöjä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena bikva – asiakaslähtöistä arviointia soveltaen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmissä toteutettuja teemahaastatteluja. Haastattelut toteutuivat kolmessa tasossa: asiakkaat (n=12), työntekijät (n=3) ja johtavassa asemassa olevat viranhaltijat (n=3). Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että osallisuus Jalmarin Kammarissa on voimavara, joka edistää ikääntyneiden terveyttä. Ikääntyneiden osallisuuden kokemus Jalmarin Kammarissa rakentuu asiakkuudessa ja vertaisuudessa ja keskeistä molemmissa on kohtaaminen. Asiakkaan ja työntekijän kohtaamisessa eli asiakkuudessa painottuvat osallisuuden kokemuksellinen ja toiminnallinen ulottuvuus. Vertaisuus eli asiakkaiden keskinäiset kohtaamiset palvelevat yhteisöllisen ulottuvuuden toteutumista. Ikääntyneiden aktiivista toimijuutta heikentävät korkea ikä ja sen myötä laskenut toimintakyky, jolloin ikääntyneet kokevat johdetuksi tulemisen Jalmarin Kammarissa tärkeäksi. Työntekijät ja johto pitävät toimintaa tarkoituksenmukaisena ikääntyneiden terveyttä edistävänä toimintana. Kasvavaan palvelutarpeeseen on etsittävä avoimesti vaihtoehtoisia malleja kehittää Jalmarin Kammarin tapaisia toimintoja, koska julkisen talouden asettamat reunaehdot ovat niin tiukat. Tärkeä jatkotutkimusaihe olisi selvittää, millaiset tekijät vastaavat ikääntyneiden osallisuuden tarpeeseen silloin, kun fyysinen toimintakyky on este osallistumiselle. Osallisuus on yhteydessä toimintakykyyn ja mielenkiintoista olisi tutkia osallisuutta Jalmarin Kammarissa toimijuus- teorian viitekehystä hyödyntäen. Tällöin osallisuutta tarkasteltaisiin ympäröivään maailmaan vielä syvemmin sidoksissa olevana moniulotteisena toimintana.