Mielenterveystalon käyttöönotto Satakunnassa
Eklund, Rami (2016)
Eklund, Rami
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232569
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sähköisen palvelun käyttöönottoa Satakunnan alueella mielenterveystyössä työskentelevien työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena on kartoittaa hoitotyöntekijän valmiuksia ottaa käyttöön sähköinen palvelujärjestelmä, miten he arvioivat sähköisen palvelun merkityksen tietolähteenä sekä millaisia kokemuksia heillä on sähköisten palveluiden käytöstä potilaan/asiakkaan hoidossa ja ohjauksessa.
Kysely kohdennettiin eri sektoreilla toimiviin työntekijöihin, jotka osallistuivat Satakunnan alueella pidettyihin Mielenterveystalo-palvelusivustojen tiedotus- ja jalkauttamistilaisuuksiin. Kyselyyn osallistui Rauman, Huittisten, Porin Perusturvan, Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän (PoSa), Keski-Satakunnan terveydenhuollonkuntayhtymän (Ksthky) ja Satakunnan sairaanhoitopiirin psykiatrisen Tehostetun avohoidon yksikön (TAY) työntekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka laadittiin Webropol 2.0-ohjelmalla. Lomake sisälsi 21 strukturoitua monivalintakysymystä sekä kaksi avointa kysymystä. Kokonaisluvuksi kyselyyn osallistujiksi saatiin 179 työntekijää eri sektoreilta. Kysely lähetettiin yhteensä 179 työntekijälle, joista 24 vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 13,4. Eikä tilastollista yleistystä voida tehdä.
Tulosten mukaan sähköinen ohjaus koettiin hoidon kannalta tarpeelliseksi. Sen katsottiin helpottavan potilaiden/asiakkaiden ohjausta sekä sen ymmärrettävyyttä. Uuden sähköisen palvelun käyttöönotto on ollut luontevaa. Tietolähteenä vastaajat kokivat Mielenterveystalo-palvelun hyväksi. Palvelun sivustolla oleva tieto on uutta, ajankohtaista ja luotettavaa. Tiedon avulla pystytään lisäämään potilaan/asiakkaan saamaa oikeaa tietoa sairaudestaan ja oireistaan.
Informaatioteknologiaa voidaan ja tulee käyttää myös mielenterveyspotilaiden ohjauksessa ja hoidossa psyykkisen hyvinvoinnin edistämisessä kuin ennaltaehkäisyssä jokaisella yhteiskunnan sektorilla.
Kysely kohdennettiin eri sektoreilla toimiviin työntekijöihin, jotka osallistuivat Satakunnan alueella pidettyihin Mielenterveystalo-palvelusivustojen tiedotus- ja jalkauttamistilaisuuksiin. Kyselyyn osallistui Rauman, Huittisten, Porin Perusturvan, Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän (PoSa), Keski-Satakunnan terveydenhuollonkuntayhtymän (Ksthky) ja Satakunnan sairaanhoitopiirin psykiatrisen Tehostetun avohoidon yksikön (TAY) työntekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka laadittiin Webropol 2.0-ohjelmalla. Lomake sisälsi 21 strukturoitua monivalintakysymystä sekä kaksi avointa kysymystä. Kokonaisluvuksi kyselyyn osallistujiksi saatiin 179 työntekijää eri sektoreilta. Kysely lähetettiin yhteensä 179 työntekijälle, joista 24 vastasi kyselyyn. Vastausprosentti oli 13,4. Eikä tilastollista yleistystä voida tehdä.
Tulosten mukaan sähköinen ohjaus koettiin hoidon kannalta tarpeelliseksi. Sen katsottiin helpottavan potilaiden/asiakkaiden ohjausta sekä sen ymmärrettävyyttä. Uuden sähköisen palvelun käyttöönotto on ollut luontevaa. Tietolähteenä vastaajat kokivat Mielenterveystalo-palvelun hyväksi. Palvelun sivustolla oleva tieto on uutta, ajankohtaista ja luotettavaa. Tiedon avulla pystytään lisäämään potilaan/asiakkaan saamaa oikeaa tietoa sairaudestaan ja oireistaan.
Informaatioteknologiaa voidaan ja tulee käyttää myös mielenterveyspotilaiden ohjauksessa ja hoidossa psyykkisen hyvinvoinnin edistämisessä kuin ennaltaehkäisyssä jokaisella yhteiskunnan sektorilla.