Evolving strategizing practices : Case: Rakennustoimisto Soinu Ky
Kanto, Matti (2016)
Kanto, Matti
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022792
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia nykyisiä strategiointikäytäntöjä tapausyrityksessä, jotta tutkija voisi paikantaa mahdollisia puutteita tai ongelmia näissä käytännöissä. Löytöjä käytetään perustana käytäntöjen parannusehdotuksille. Parannusehdotuksilla pyritään tapausyrityksen toiminnan tehostamiseen. Työn tavoitteena on myös tutkia tapausyrityksen tuotteita ja palveluita, jotta tutkija voisi päätellä mitkä tuotteet ja palvelut pitäisivät olla keskiössä, kun tutkija esittää tapausyritykselle tehokkaampaa liiketoimintamallia. Tapausyritys on pieni rakennusyritys, joka toimii Etelä-Suomessa, Laitilassa.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu hallitsevan logiikan käsitteeseen, jonka esitteli Prahalad ja Bettis ja palvelukeskeiseen logiikkaan, jonka alun perin esitteli Vargo ja Lusch. Työ nojautuu myös paljon Mintzbergin teorioimaan niin sanottuun kehkeytyvään strategianluomismalliin, jossa strategia kumpuaa jonkun henkilön tietoisuudesta tarkoituksella tai tahattomasti.
Tutkintamenetelmänä tälle kvalitatiiviselle opinnäytetyölle on eksplanatiivinen yksittäistapaustutkimus. Empiirinen aineisto tälle työlle kerättiin haastatteluilla. Työtä varten haastateltiin tapausyrityksen omistajaa ja pitkäaikaisinta työntekijää. Työssä käytetään myös havainnointia tiedonkeruussa. Empiiristä aineistoa verrataan aiheeseen liittyvään teoreettiseen kirjallisuuteen, jotta tutkija voi esittää tapausyritykselle kehityssuosituksia.
Työn tulokset osoittavat että tapausyrityksessä ei ole käytössä minkäänlaisia muodollisia tai systemaattisia strategiointikäytäntöjä. Strategiointi on erittäin intuitiivista ja perustuu periaatteessa kokonaan yrityksen omistajan hallitsevaan logiikkaan. Yritys voisi hyötyä, jos se valitsisi yleisesti palvelukeskeisemmän suuntauksen toiminnalleen ja strategiointiin.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu hallitsevan logiikan käsitteeseen, jonka esitteli Prahalad ja Bettis ja palvelukeskeiseen logiikkaan, jonka alun perin esitteli Vargo ja Lusch. Työ nojautuu myös paljon Mintzbergin teorioimaan niin sanottuun kehkeytyvään strategianluomismalliin, jossa strategia kumpuaa jonkun henkilön tietoisuudesta tarkoituksella tai tahattomasti.
Tutkintamenetelmänä tälle kvalitatiiviselle opinnäytetyölle on eksplanatiivinen yksittäistapaustutkimus. Empiirinen aineisto tälle työlle kerättiin haastatteluilla. Työtä varten haastateltiin tapausyrityksen omistajaa ja pitkäaikaisinta työntekijää. Työssä käytetään myös havainnointia tiedonkeruussa. Empiiristä aineistoa verrataan aiheeseen liittyvään teoreettiseen kirjallisuuteen, jotta tutkija voi esittää tapausyritykselle kehityssuosituksia.
Työn tulokset osoittavat että tapausyrityksessä ei ole käytössä minkäänlaisia muodollisia tai systemaattisia strategiointikäytäntöjä. Strategiointi on erittäin intuitiivista ja perustuu periaatteessa kokonaan yrityksen omistajan hallitsevaan logiikkaan. Yritys voisi hyötyä, jos se valitsisi yleisesti palvelukeskeisemmän suuntauksen toiminnalleen ja strategiointiin.