Yksikköhintaurakan massansiirtojen toteutusvaiheen ohjaus valtatiehankkeessa
Halminen, Juho (2016)
Halminen, Juho
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603042841
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Skanska Infra Oy:n Väylät–yksikön urakoiman Valtatie 8 Raisio–Nousiainen–hankkeen maanrakennustöiden massansiirtojen toteutusvaiheen ohjausta on suoritettu, miten kustannukset muodostuvat ja mitä vastaisuudessa isoilla hankkeilla käytettäessä valittua urakkamuotoa tulee muuttaa, jotta valitusta urakointimuodosta saadaan entistä kustannustehokkaampi.
Opinnäytetyö vertaa yksikköhinta-, kokonaishinta- ja tavoitehintaurakan sekä laskutyön ominaisuuksia ja soveltuvuutta massansiirtotyöhön ison mittaluokan infrahankkeilla. Urakkamuodot jaetaan kustannus- ja suoritusperusteisiin sen mukaan mitkä ovat maksuperusteet, kuinka laaja suoritusvelvollisuus ja minkälaiset sopimussuhteet kulloinkin ovat kyseessä. Urakointimuotoa valitessa huomioidaan toteutettavan urakan puitteet, sillä jokaisella sopimusmuodolla on omat hyötynsä ja haittansa. Eri urakkamuodoille on tyypillistä että niissä riskit määrien ja hintojen osalta jakautuvat sopijaosapuolten kesken eri tavoin.
Työ keskittyy analysoimaan valtatie 8–hankkeelle valikoituneen yksikköhintaurakan massansiirtoon asettamia rajoitteita ja vaatimuksia, joita ovat mm. laskutuksen hallinta, määrien mittaaminen sekä ajomatkojen seuranta ja ohjaaminen mahdollisimman lyhyille ajomatkoille niin että työtehot pysyvät hyvinä. Maanrakennustöissä voidaan saavuttaa isoja kustannussäästöjä hyvillä työnaikaisilla toteutusratkaisuilla, kuten kyseisellä hankkeella siirtämällä yleisen alueen massansiirtoja suljetulla alueella tehtäväksi työksi.
Hankkeella käytössä olleita seurantamenetelmiä analysoitaessa tultiin johtopäätökseen, että DynaRoad–ohjelmiston käyttöä tulisi tehostaa hankkeen työnaikaisen ohjauksen helpottamiseksi, koska tämän mittakaavan hankkeilla seurattavia yksiköitä ja vaiheita on useita ja se tarjoaa kattavimman työkalun massansiirron ohjaukselle.
Opinnäytetyö vertaa yksikköhinta-, kokonaishinta- ja tavoitehintaurakan sekä laskutyön ominaisuuksia ja soveltuvuutta massansiirtotyöhön ison mittaluokan infrahankkeilla. Urakkamuodot jaetaan kustannus- ja suoritusperusteisiin sen mukaan mitkä ovat maksuperusteet, kuinka laaja suoritusvelvollisuus ja minkälaiset sopimussuhteet kulloinkin ovat kyseessä. Urakointimuotoa valitessa huomioidaan toteutettavan urakan puitteet, sillä jokaisella sopimusmuodolla on omat hyötynsä ja haittansa. Eri urakkamuodoille on tyypillistä että niissä riskit määrien ja hintojen osalta jakautuvat sopijaosapuolten kesken eri tavoin.
Työ keskittyy analysoimaan valtatie 8–hankkeelle valikoituneen yksikköhintaurakan massansiirtoon asettamia rajoitteita ja vaatimuksia, joita ovat mm. laskutuksen hallinta, määrien mittaaminen sekä ajomatkojen seuranta ja ohjaaminen mahdollisimman lyhyille ajomatkoille niin että työtehot pysyvät hyvinä. Maanrakennustöissä voidaan saavuttaa isoja kustannussäästöjä hyvillä työnaikaisilla toteutusratkaisuilla, kuten kyseisellä hankkeella siirtämällä yleisen alueen massansiirtoja suljetulla alueella tehtäväksi työksi.
Hankkeella käytössä olleita seurantamenetelmiä analysoitaessa tultiin johtopäätökseen, että DynaRoad–ohjelmiston käyttöä tulisi tehostaa hankkeen työnaikaisen ohjauksen helpottamiseksi, koska tämän mittakaavan hankkeilla seurattavia yksiköitä ja vaiheita on useita ja se tarjoaa kattavimman työkalun massansiirron ohjaukselle.