ASIAKASYMMÄRRYS MATKAILUMARKKINOINNIN LÄHTÖKOHTANA : Pohjoisnorjalaisen matkailijan ymmärrys Oulun seudun matkailumarkkinoinnin edistäjänä
Barria, Noora (2015)
Barria, Noora
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103052
Tiivistelmä
Tutkimus- ja kehittämistyön tarkoituksena on tutkia Pohjois-Norjan potentiaalisia matkailijoita Oulun matkailumarkkinoinnin tarpeisiin liittyen. Työ on osa OAMK:n, BusinessOulun ja Oulun matkailu Oy:n yhteistä hanketta; Oulun seudun matkailun yritys- ja markkinalähtöinen tutkimus- ja kehitys-ohjelma. Hankkeen tavoitteena on tukea Oulun seudun matkailuyrityksiä strategisesti tärkeässä kansainvälistymisessä sekä siihen liittyvässä markkinoinnissa.
Työn tavoitteena on osoittaa, että asiakastutkimuksella edistetään asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan ymmärtämistä, jotka ovat lähtökohta niin matkailun liiketoiminnassa kuin markkinoinnissakin. Sekä suomen, että englanninkielinen kirjallisuus, tutkimukset ja tilastot, sekä suuri määrä elektronisia artikkeleita ja julkaisuja ovat toimineet tutkimuksen pohjana. Tutkimusmenetelmänä kirjoituspöytä-tutkimuksen lisäksi toimivat kysely ja haastattelut. Kyselytutkimuksen kohdealue on Tromssan lääni ja tavoitteena on selvittää pohjoisnorjalaisen matkailijan matkakohdevalintaan vaikuttavat tekijät ja niiden sopivuus mielikuvaan Oulusta. Tutkimuksella selvitetään myös matkailijan tiedonhakukanavia ja – välineitä matkakohdetta valitessa, sekä muut matkailukäyttäytymiseen ja varaamiseen vaikuttavat tekijät. Selville saadaan myös Oulun seudun tunnettuus ja imago Pohjois-Norjassa, Oulun tärkeimmät kilpailijat ja tekijät, jotka ovat vaikuttaneet norjalaisten matkailijoiden vähenemiseen Oulun seudulla.
Tulokset osoittavat, että Oulu vastaa melko hyvin pohjoisnorjalaisen ideaalikuvaa matkakohteena. Turvallisuus on pohjoisnorjalaiselle tärkein matkakohteeseen vaikuttava seikka ja Oulu nähdään turvallisena kohteena. Pohjoisnorjalainen matkustaa yleensä perheensä kanssa, jonka mielipiteet vaikuttavat eniten myös matkakohdepäätökseen. Hän arvostaa laadukasta palvelua, majoittuu ho-tellissa, odottaa matkakohteen olevan aurinkoinen ja lämmin ja sijaitsevan veden äärellä. Monipuolista ja perheystävällistä Oulu-imagoa tulee kehittää kuvan ja tarinan avulla.
Pohjoisnorjalainen hakee matkakohdetietonsa internetin matkailusivuilta, josta myös matkavaraus itsenäisesti tehdään. Oulun seudun matkailumarkkinointi on kohdistettava internetiin. Matkailijoita hyödyttävien palveluiden yhteismarkkinointi ja verkkokauppa on ensisijaisen tärkeää. Sosiaalisen median työkalujen monipuolistaminen, nopea some- reagointi ja näkyvyys ovat edellytys kilpailulle ja sosiaaliselle liiketoiminnalle. Yhtenäisen brändityön kautta Oulun profilointi selkeytyy, tunnettuus ja näkyvyys lisääntyvät. Informaatioteknologian mukanaan tuoma muutos kuluttajakäyttäytymisessä, asiakaspolussa ja ostoprosessissa, sekä niiden syvempi vaikutus matkailijan käyttäytymiseen ovat ituja jatkotutkimukseen. Myös tarvetta on sosiaalisen median käyttöoppaalle alueen mat-kailutoimijoille erityisesti markkinoinnin tarpeisiin.
Työn tavoitteena on osoittaa, että asiakastutkimuksella edistetään asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan ymmärtämistä, jotka ovat lähtökohta niin matkailun liiketoiminnassa kuin markkinoinnissakin. Sekä suomen, että englanninkielinen kirjallisuus, tutkimukset ja tilastot, sekä suuri määrä elektronisia artikkeleita ja julkaisuja ovat toimineet tutkimuksen pohjana. Tutkimusmenetelmänä kirjoituspöytä-tutkimuksen lisäksi toimivat kysely ja haastattelut. Kyselytutkimuksen kohdealue on Tromssan lääni ja tavoitteena on selvittää pohjoisnorjalaisen matkailijan matkakohdevalintaan vaikuttavat tekijät ja niiden sopivuus mielikuvaan Oulusta. Tutkimuksella selvitetään myös matkailijan tiedonhakukanavia ja – välineitä matkakohdetta valitessa, sekä muut matkailukäyttäytymiseen ja varaamiseen vaikuttavat tekijät. Selville saadaan myös Oulun seudun tunnettuus ja imago Pohjois-Norjassa, Oulun tärkeimmät kilpailijat ja tekijät, jotka ovat vaikuttaneet norjalaisten matkailijoiden vähenemiseen Oulun seudulla.
Tulokset osoittavat, että Oulu vastaa melko hyvin pohjoisnorjalaisen ideaalikuvaa matkakohteena. Turvallisuus on pohjoisnorjalaiselle tärkein matkakohteeseen vaikuttava seikka ja Oulu nähdään turvallisena kohteena. Pohjoisnorjalainen matkustaa yleensä perheensä kanssa, jonka mielipiteet vaikuttavat eniten myös matkakohdepäätökseen. Hän arvostaa laadukasta palvelua, majoittuu ho-tellissa, odottaa matkakohteen olevan aurinkoinen ja lämmin ja sijaitsevan veden äärellä. Monipuolista ja perheystävällistä Oulu-imagoa tulee kehittää kuvan ja tarinan avulla.
Pohjoisnorjalainen hakee matkakohdetietonsa internetin matkailusivuilta, josta myös matkavaraus itsenäisesti tehdään. Oulun seudun matkailumarkkinointi on kohdistettava internetiin. Matkailijoita hyödyttävien palveluiden yhteismarkkinointi ja verkkokauppa on ensisijaisen tärkeää. Sosiaalisen median työkalujen monipuolistaminen, nopea some- reagointi ja näkyvyys ovat edellytys kilpailulle ja sosiaaliselle liiketoiminnalle. Yhtenäisen brändityön kautta Oulun profilointi selkeytyy, tunnettuus ja näkyvyys lisääntyvät. Informaatioteknologian mukanaan tuoma muutos kuluttajakäyttäytymisessä, asiakaspolussa ja ostoprosessissa, sekä niiden syvempi vaikutus matkailijan käyttäytymiseen ovat ituja jatkotutkimukseen. Myös tarvetta on sosiaalisen median käyttöoppaalle alueen mat-kailutoimijoille erityisesti markkinoinnin tarpeisiin.