Myynnin ja markkinoinnin yksinyrittäjän työhyvinvointi
Pesonen, Sirpa (2016)
Pesonen, Sirpa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myynnin ja markkinoinnin alan yksinyrittäjien työhyvinvointia etsimällä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitkä asiat yrittäjät kokevat erityisen haastaviksi työssään? Mitkä asiat tukevat työssäjaksamista? Mistä asioista yrittäjät kokevat tarvitsevansa lisätietoa? Lisäksi tavoitteena oli selvittää, nähdäänkö tarvetta myynnin ja markkinoinnin alan yksinyrittäjille kohdistetulle työhyvinvointioppaalle. Yhden hengen yritykset, jotka työllistävät vain yrittäjän itsensä, ovat tasaisessa kasvussa. Erityisesti myynnin ja markkinoinnin alalla työt ovat muuttumassa yrittäjäpohjaisiksi. Samanaikaisesti puhutaan paljon työssä jaksamisesta ja työhyvinvoinnista jopa yhteiskuntapoliittisena tavoitteena.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten MMA ry:n yksinyrittäjäjäsenille. Teemoiksi valittiin viitekehyksen osa-alueet Rauramon työhyvinvointiportaiden mukaisesti.
Haastatteluissa nousivat selvästi esille yksinyrittäjien oman työn merkityksellisyys ja arvostus yksinyrittäjän työhyvinvointia parhaiten tukevina asioina. Lisäksi korostui yrittäjän terveys, johon nähtiin liikunnalla ja ravinnolla olevan suurin vaikutus. Myös henkisen jaksamisen tärkeys nousi esille. Aiheesta toivottiin tietoa ja uusia näkökulmia. Yksinyrittäjien suurimmaksi haasteeksi nousi selvästi epätasainen tai riittämätön töiden määrä. Huoli töiden riittämisestä luo taloudellisia haasteita, mikä puolestaan aiheuttaa stressiä. Perinteiselle työhyvinvointioppaalle ei koettu olevan tarvetta.
Myynnin ja markkinoinnin yksinyrittäjät ovat kiinnostuneita työhyvinvoinnin kokonaisvaltaisten näkemysten käsittelystä konkreettisten neuvojen sijaan. Työhyvinvoinnissa korostuvat erityisesti oman asenteen merkitys ja vastuu itsestä huolehtimisesta Vaikka myynnin ja markkinoinnin yksinyrittäjät ovat pääasiallisesti tyytyväisiä omaan työhyvinvointiinsa, he kaipaavat silti toisinaan kipinää oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten MMA ry:n yksinyrittäjäjäsenille. Teemoiksi valittiin viitekehyksen osa-alueet Rauramon työhyvinvointiportaiden mukaisesti.
Haastatteluissa nousivat selvästi esille yksinyrittäjien oman työn merkityksellisyys ja arvostus yksinyrittäjän työhyvinvointia parhaiten tukevina asioina. Lisäksi korostui yrittäjän terveys, johon nähtiin liikunnalla ja ravinnolla olevan suurin vaikutus. Myös henkisen jaksamisen tärkeys nousi esille. Aiheesta toivottiin tietoa ja uusia näkökulmia. Yksinyrittäjien suurimmaksi haasteeksi nousi selvästi epätasainen tai riittämätön töiden määrä. Huoli töiden riittämisestä luo taloudellisia haasteita, mikä puolestaan aiheuttaa stressiä. Perinteiselle työhyvinvointioppaalle ei koettu olevan tarvetta.
Myynnin ja markkinoinnin yksinyrittäjät ovat kiinnostuneita työhyvinvoinnin kokonaisvaltaisten näkemysten käsittelystä konkreettisten neuvojen sijaan. Työhyvinvoinnissa korostuvat erityisesti oman asenteen merkitys ja vastuu itsestä huolehtimisesta Vaikka myynnin ja markkinoinnin yksinyrittäjät ovat pääasiallisesti tyytyväisiä omaan työhyvinvointiinsa, he kaipaavat silti toisinaan kipinää oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja kehittämiseen.