HEVOSKASVATUKSEN MARKKINOINNIN KEHITTÄMINEN
Vornanen, Juha (2016)
Vornanen, Juha
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243545
Tiivistelmä
Opinnäytetyö lähti liikkeelle kasvattajan tarpeesta saada varsojaan nopeammin ja paremmalla hinnalla kaupaksi, koska niistä saatava hinta ei aina vastannut kustannuksia. Syynä tähän oletettiin olevan että maatalousyhtymä Rautiaisen viestintä ei ole ollut kaikkein tehokkainta, eivät asiakkaat aina tienneet tarjonnasta.
Työssä analysoitiin tilan nykytilanne ja kartoitettiin SWOT – analyysin avulla ongelma-alueita. Ongelmiin haettiin apua kohdeyrityksiltä benchmarkkauksen avulla. Benchmarkattaviksi kohdeyrityksiksi valittiin kolme kasvattajaa yhdeksästä; lämminveristen ravihevosten-, suomenravihevosten sekä friisiläisten hevosten ratsukasvattaja. Heidät haastattelin ennakkoon lähetettyjen kysymysten pohjalta. Haastattelun tulokset eivät tuoneet paljoa uutta, mutta vahvistivat käsitystä siitä mihin suuntaa markkinointia tulisi ohjata niin lyhyellä kuin pitkällä tähtäimellä.
Lyhyen tähtäimen tärkeimpänä toimenpiteenä olivat yrityksen näkyvyyden ja viestinnän parantaminen uusimisella tallin kotisivut, Facebookin aktiivisemmalla käytöllä ja terävöittämällä viestintää. Työn tuloksena luotiin uudet kotisivut www.rautiaisentalli.fi, jotka toivat parannetun keinon näkyä hevosmarkkinoilla.
Pitkän tähtäimen toimina olivat suoramarkkinoinnin ja yhteistyökuvioiden muiden alan toimijoiden kanssa sekä tilausvarsa- ja huutokauppatoiminnan kehittäminen. Yhtenä tärkeänä tavoitteena on yhtymän brändin luominen vision mukaisesti, jonka mukaan on tarkoitus pysyä Suomen nimekkäimpien suomenhevoskasvattajien joukossa. Kasvatustoiminnassa pyritään edelleen kasvattamaan terveitä, hyvärakenteisia ja pienen sukusiitosprosentin omaavia ravihevosia. Varsat ovat entistä kysytympiä, myyntiajat ovat lyhyempiä ja myyntihinnat ovat korkeampia. Yritys näkyy hevosmarkkinoilla paremmin ja viestii toiminnastaan monipuolisemmin ja säännöllisemmin.
Työssä analysoitiin tilan nykytilanne ja kartoitettiin SWOT – analyysin avulla ongelma-alueita. Ongelmiin haettiin apua kohdeyrityksiltä benchmarkkauksen avulla. Benchmarkattaviksi kohdeyrityksiksi valittiin kolme kasvattajaa yhdeksästä; lämminveristen ravihevosten-, suomenravihevosten sekä friisiläisten hevosten ratsukasvattaja. Heidät haastattelin ennakkoon lähetettyjen kysymysten pohjalta. Haastattelun tulokset eivät tuoneet paljoa uutta, mutta vahvistivat käsitystä siitä mihin suuntaa markkinointia tulisi ohjata niin lyhyellä kuin pitkällä tähtäimellä.
Lyhyen tähtäimen tärkeimpänä toimenpiteenä olivat yrityksen näkyvyyden ja viestinnän parantaminen uusimisella tallin kotisivut, Facebookin aktiivisemmalla käytöllä ja terävöittämällä viestintää. Työn tuloksena luotiin uudet kotisivut www.rautiaisentalli.fi, jotka toivat parannetun keinon näkyä hevosmarkkinoilla.
Pitkän tähtäimen toimina olivat suoramarkkinoinnin ja yhteistyökuvioiden muiden alan toimijoiden kanssa sekä tilausvarsa- ja huutokauppatoiminnan kehittäminen. Yhtenä tärkeänä tavoitteena on yhtymän brändin luominen vision mukaisesti, jonka mukaan on tarkoitus pysyä Suomen nimekkäimpien suomenhevoskasvattajien joukossa. Kasvatustoiminnassa pyritään edelleen kasvattamaan terveitä, hyvärakenteisia ja pienen sukusiitosprosentin omaavia ravihevosia. Varsat ovat entistä kysytympiä, myyntiajat ovat lyhyempiä ja myyntihinnat ovat korkeampia. Yritys näkyy hevosmarkkinoilla paremmin ja viestii toiminnastaan monipuolisemmin ja säännöllisemmin.