Lahden kaupungin suun terveydenhuollon ja kotihoidon henkilöstön kokemuksia Peikko mummolassa- toimintamallin käyttöönotosta
Määttä, Jukka; Sihvola, Tiina (2016)
Määttä, Jukka
Sihvola, Tiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243560
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Peikko mummolassa – toimintamallin käyttöönoton toimivuutta kotihoidon ja suun terveydenhuollon henkilöstön näkökulmasta. Pilottialueena toimi Lahden kaupungin kotihoidon keskustan I alue ja sen asiakkaat. Toimintamallin tarkoituksena on tuoda kotihoidon asiakkaille suun terveydenhuollon palvelut ennaltaehkäisystä korjaaviin toimenpiteisiin, kotiin.
Tutkimuksessa selvitettiin toimintamalliin liittyvät ennakko-odotukset ja asenteet sekä mallin käyttöönoton jälkeiset mielipiteet mallin toimivuudesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, alku- ja seurantakyselyinä (N=45). Aineisto analysoitiin Webropol- ohjelmaa apuna käyttäen.
Tutkimuksen ennakko-odotuksia koskevat tulokset osoittivat vastaajien olleen kiinnostuneita toimintamallista, ja he uskoivat asiakkaan hyötyvän siitä. Käyttöönotto oli sujunut hyvin ja malli on henkilöstön mukaan siirrettävissä sellaisenaan muille Lahden kaupungin kotihoidon alueille. Toimintamallin onnistuneen käyttöönoton haasteeksi koettiin kotihoidon henkilöstön asiakaskäynteihin varatun ajan riittämättömyys. Vastaajat painottivat säännöllisen kertauskoulutuksen tarpeellisuutta.
Tutkimuksessa selvitettiin toimintamalliin liittyvät ennakko-odotukset ja asenteet sekä mallin käyttöönoton jälkeiset mielipiteet mallin toimivuudesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, alku- ja seurantakyselyinä (N=45). Aineisto analysoitiin Webropol- ohjelmaa apuna käyttäen.
Tutkimuksen ennakko-odotuksia koskevat tulokset osoittivat vastaajien olleen kiinnostuneita toimintamallista, ja he uskoivat asiakkaan hyötyvän siitä. Käyttöönotto oli sujunut hyvin ja malli on henkilöstön mukaan siirrettävissä sellaisenaan muille Lahden kaupungin kotihoidon alueille. Toimintamallin onnistuneen käyttöönoton haasteeksi koettiin kotihoidon henkilöstön asiakaskäynteihin varatun ajan riittämättömyys. Vastaajat painottivat säännöllisen kertauskoulutuksen tarpeellisuutta.