Nesteytettyä maakaasua polttoaineena käyttävien alusten turvallisuus
Lehtinen, Markus (2016)
Lehtinen, Markus
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä uusia turvallisuusvaatimuksia nesteytetyn maakaasun käyttö laivan polttoaineena aiheuttaa laivan miehistölle ja sen rakenteille. Tämän lisäksi selvitettiin tulevia koulutusvaatimuksia nesteytettyä maakaasua polttoaineena käyttävien alusten miehistölle.
Työssä tutkittiin, minkälaisia erityisominaisuuksia nesteytetyllä maakaasulla on ja minkälaista vaaraa nämä ominaisuudet voivat aiheuttaa miehistölle ja laivan rakenteille. Mahdollisten vaaratilanteiden varalle pyrittiin löytämään toimintaohjeita ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Turvallisuuspuolen lisäksi työssä tutkittiin, mitä vaatimuksia kansainvälisen merenkulkujärjestö asettaa miehistön koulutukselle ja aluksen rakenteille.
Nesteytetyn maakaasun erittäin kylmä lämpötila ja aineen höyrystyminen lämmetessä aiheuttavat suurimmat turvallisuusriskit miehistölle. Lämpölaajeneminen ja -kutistuminen sekä aineen paineen muutos ovat taas aluksen rakenteiden kannalta suurimmat haasteet. Lähtökohtana miehistön turvallisuuden sekä rakenteiden ja laitteiden toimintakunnon takaamiseksi on vuotojen ennalta ehkäisy. Tämän lisäksi paloturvallisuuden kannalta on tärkeää, että syttymislähteet ja syttymiskelpoinen aine eliminoidaan vaara-alueilta. Vaaratilanteiden ennalta ehkäisemiseksi alukselta täytyy löytyä hälytysjärjestelmät, jotka mittaavat eri tilojen kaasupitoisuuksia sekä tankkien lämpötiloja ja höyrynmuodostumista.
Miehistön täytyy tietää, mitkä ovat maakaasun riskitekijät turvallisuuden kannalta aineen eri olomuodoissa. Aineen ominaisuuksien tunteminen auttaa miehistöä toimimaan oikein vuoto-, palonsammutus- ja ensiaputilanteissa. Miehistön on kyettävä myös ennalta ehkäisemään vaaratilanteita. Tämän vuoksi miehistön tulee saada riittävä koulutus. Koulutustaso riippuu siitä, mikä on miehistön jäsenen vastuu polttoaineen käsittelyssä ja käytössä laivalla. Vaaratilanteiden säännöllinen harjoittelu on aluksen turvallisen operoinnin ja miehistön turvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan tietopaketin uusista turvallisuustekijöistä aluksen polttoaineen vaihtuessa perinteisistä öljypohjaisista nesteytettyyn maakaasun. Työ kertoo myös, mitkä ovat nesteytettyä maakaasua polttoaineena käyttävien alusten miehistön koulutusvaatimukset sekä tarjoaa toimintaohjeita muun muassa ensiapuun ja palontorjuntaan.
Työssä tutkittiin, minkälaisia erityisominaisuuksia nesteytetyllä maakaasulla on ja minkälaista vaaraa nämä ominaisuudet voivat aiheuttaa miehistölle ja laivan rakenteille. Mahdollisten vaaratilanteiden varalle pyrittiin löytämään toimintaohjeita ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Turvallisuuspuolen lisäksi työssä tutkittiin, mitä vaatimuksia kansainvälisen merenkulkujärjestö asettaa miehistön koulutukselle ja aluksen rakenteille.
Nesteytetyn maakaasun erittäin kylmä lämpötila ja aineen höyrystyminen lämmetessä aiheuttavat suurimmat turvallisuusriskit miehistölle. Lämpölaajeneminen ja -kutistuminen sekä aineen paineen muutos ovat taas aluksen rakenteiden kannalta suurimmat haasteet. Lähtökohtana miehistön turvallisuuden sekä rakenteiden ja laitteiden toimintakunnon takaamiseksi on vuotojen ennalta ehkäisy. Tämän lisäksi paloturvallisuuden kannalta on tärkeää, että syttymislähteet ja syttymiskelpoinen aine eliminoidaan vaara-alueilta. Vaaratilanteiden ennalta ehkäisemiseksi alukselta täytyy löytyä hälytysjärjestelmät, jotka mittaavat eri tilojen kaasupitoisuuksia sekä tankkien lämpötiloja ja höyrynmuodostumista.
Miehistön täytyy tietää, mitkä ovat maakaasun riskitekijät turvallisuuden kannalta aineen eri olomuodoissa. Aineen ominaisuuksien tunteminen auttaa miehistöä toimimaan oikein vuoto-, palonsammutus- ja ensiaputilanteissa. Miehistön on kyettävä myös ennalta ehkäisemään vaaratilanteita. Tämän vuoksi miehistön tulee saada riittävä koulutus. Koulutustaso riippuu siitä, mikä on miehistön jäsenen vastuu polttoaineen käsittelyssä ja käytössä laivalla. Vaaratilanteiden säännöllinen harjoittelu on aluksen turvallisen operoinnin ja miehistön turvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan tietopaketin uusista turvallisuustekijöistä aluksen polttoaineen vaihtuessa perinteisistä öljypohjaisista nesteytettyyn maakaasun. Työ kertoo myös, mitkä ovat nesteytettyä maakaasua polttoaineena käyttävien alusten miehistön koulutusvaatimukset sekä tarjoaa toimintaohjeita muun muassa ensiapuun ja palontorjuntaan.