Palvelumuotoilu infran ylläpidossa
Anttonen, Risto (2016)
Anttonen, Risto
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293645
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitoksen Infrapalveluiden Hyvä Arkiympäristö -projektia. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia palvelumuotoilun soveltuvuutta kaupunki-infran ylläpidossa kokeiluluonteisesti. Tutkimuksesta saatujen kokemusten sekä kirjallisuuden perusteella luotiin käsikirjan tyyppinen opas palvelumuotoiluprosessista infran ylläpidossa, kun kohderyhmänä ovat ikäihmiset. Tämä opinnäytetyö luo perustan Hyvä Arkiympäristö -projektissa lähitulevaisuudessa kehitet-tävälle palvelumuotoilun työkalupakille. Hyvä Arkiympäristö -projekti on jatkoa KEHTO-foorumin aloitteesta käynnistetylle Kuntien teknisen toimen palveluiden optimointi ja hallinta (OPUS) -hankekokonaisuudelle.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin erityisesti palvelumuotoilun kirjallisuutta, joista keskeisimmät teokset ovat Satu Miettisen toimittama Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaa, Juha Tuulaniemen kirjoittaman Palvelumuotoilu sekä amerikkalaisen innovaatio- ja tuotekehitystoimiston IDEO:n tuottamat teokset Human Centered Design Toolkit ja The Field Guide to Human-Centered Design. Kirjallisuudessa kuvailtuja palvelumuotoilun menetelmiä on sovellettu ensimmäistä kertaa kaupunki-infran ylläpidon kontekstissa. Muita tutkimusmenetelmiä on ollut muun muassa asiantuntijahaastattelut, tarkkaileminen, rinnallakävelyt, ryhmäkävelyt sekä työpajat.
Infran ylläpidosta pohjatietona ovat toimineet asiantuntijahaastattelut sekä kirjallisuudesta Suomen kuntatekniikkayhdistyksen kustantama Katujen ylläpito sekä Suomen Kuntaliiton kustantama Katujen kunnossa- ja puhtaanapidon laatutaso ja väylien luokittelu.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin erityisesti palvelumuotoilun kirjallisuutta, joista keskeisimmät teokset ovat Satu Miettisen toimittama Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaa, Juha Tuulaniemen kirjoittaman Palvelumuotoilu sekä amerikkalaisen innovaatio- ja tuotekehitystoimiston IDEO:n tuottamat teokset Human Centered Design Toolkit ja The Field Guide to Human-Centered Design. Kirjallisuudessa kuvailtuja palvelumuotoilun menetelmiä on sovellettu ensimmäistä kertaa kaupunki-infran ylläpidon kontekstissa. Muita tutkimusmenetelmiä on ollut muun muassa asiantuntijahaastattelut, tarkkaileminen, rinnallakävelyt, ryhmäkävelyt sekä työpajat.
Infran ylläpidosta pohjatietona ovat toimineet asiantuntijahaastattelut sekä kirjallisuudesta Suomen kuntatekniikkayhdistyksen kustantama Katujen ylläpito sekä Suomen Kuntaliiton kustantama Katujen kunnossa- ja puhtaanapidon laatutaso ja väylien luokittelu.