Clinical training experiences of nursing undergraduates : a literature review
Nikkinen, Kiia; Ngoc Le, Hoa (2016)
Nikkinen, Kiia
Ngoc Le, Hoa
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313706
Tiivistelmä
Kliinisen harjoittelun tärkeys sairaanhoitajakoulutuksessa näkyy pitkinä, lähes kolmanneksen koulutuksesta kestävinä harjoittelujaksoina. Tämä todistaa, että harjoitteluilla on erittäin tärkeä rooli opiskelijoiden kehittymisessä sairaanhoitajiksi. Sairaalaympäristö ei kuitenkaan aina ole
täydellinen ympäristö uuden oppimiselle. Harjoittelussa mitä tahansa voi tapahtua, mikä puolestaan vaikuttaa opiskelijoiden oppimiseen ja suorituksiin, tai pahimmillaan vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden kehittymiseen. Tekijät koostivat tämän kirjallisuuskatsauksen saadakseen
näkymän sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista harjoittelujaksoilta.
Opinnäytetyö keskittyi ohjaaja–opiskelija-suhteeseen, ohjaajan toivottuihin ja epäsuotaviin piirteisiin, sekä opiskelijoiden kokemuksiin aidossa terveydenhuollon ympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota
opiskelijoiden kokemuksia kliinisistä harjoittelupaikoista. Opinnäytetyön aineistona käytettiin tietokantoja PubMed ja CINAHL. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykset ohjasivat aineiston tarkastelua ja se analysoitiin sisällön analyysin avulla. Saadut tulokset kuvasivat sekä hyvän että epäpätevän ohjaajan piirteitä sekä tekijöitä, jotka vaikuttivat opiskelija–ohjaaja-suhteeseen. Tämän lisäksi tuloksissa tarkasteltiin opiskelijan sosiaalistumisprosessin
vaikutuksia tämän suoriutumiseen harjoittelussa.
Ihanteellisen ohjaajan piirteiksi listattiin ”tukeva”, ”avulias”, ”asiantunteva”, ”kokenut”, ”roolistaan innostunut” ja ”opiskelijoihinsa sitoutunut”, kun taas epäpätevän ohjaajan piirteitä olivat vahingolliset käyttäytymismallit kuten kiinnostuksen puute opiskelijoita tai osaston tehtäviä kohtaan, tai se, ettei opiskelijoita ei tuettu. Lukuisat tekijät voivat vaikuttaa opiskelijoiden ja
ohjaajien suhteeseen. Tulokset vahvistivat sosiaalistumisprosessin tärkeyttä sekä oppimisen että kliinisen osaamisen kannalta ja sujuva prosessi johtaa positiivisiin oppimistuloksiin.
Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan käyttää tulevien harjoitteluiden
suunnittelussa ja kehittämisessä Päijät-Hämeessä ja muualla Suomessa.
täydellinen ympäristö uuden oppimiselle. Harjoittelussa mitä tahansa voi tapahtua, mikä puolestaan vaikuttaa opiskelijoiden oppimiseen ja suorituksiin, tai pahimmillaan vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden kehittymiseen. Tekijät koostivat tämän kirjallisuuskatsauksen saadakseen
näkymän sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista harjoittelujaksoilta.
Opinnäytetyö keskittyi ohjaaja–opiskelija-suhteeseen, ohjaajan toivottuihin ja epäsuotaviin piirteisiin, sekä opiskelijoiden kokemuksiin aidossa terveydenhuollon ympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota
opiskelijoiden kokemuksia kliinisistä harjoittelupaikoista. Opinnäytetyön aineistona käytettiin tietokantoja PubMed ja CINAHL. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykset ohjasivat aineiston tarkastelua ja se analysoitiin sisällön analyysin avulla. Saadut tulokset kuvasivat sekä hyvän että epäpätevän ohjaajan piirteitä sekä tekijöitä, jotka vaikuttivat opiskelija–ohjaaja-suhteeseen. Tämän lisäksi tuloksissa tarkasteltiin opiskelijan sosiaalistumisprosessin
vaikutuksia tämän suoriutumiseen harjoittelussa.
Ihanteellisen ohjaajan piirteiksi listattiin ”tukeva”, ”avulias”, ”asiantunteva”, ”kokenut”, ”roolistaan innostunut” ja ”opiskelijoihinsa sitoutunut”, kun taas epäpätevän ohjaajan piirteitä olivat vahingolliset käyttäytymismallit kuten kiinnostuksen puute opiskelijoita tai osaston tehtäviä kohtaan, tai se, ettei opiskelijoita ei tuettu. Lukuisat tekijät voivat vaikuttaa opiskelijoiden ja
ohjaajien suhteeseen. Tulokset vahvistivat sosiaalistumisprosessin tärkeyttä sekä oppimisen että kliinisen osaamisen kannalta ja sujuva prosessi johtaa positiivisiin oppimistuloksiin.
Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan käyttää tulevien harjoitteluiden
suunnittelussa ja kehittämisessä Päijät-Hämeessä ja muualla Suomessa.