Hyvinvointi teatterityössä : Teatteri-ilmaisun ohjaajan vaikutus näyttelijän hyvinvointiin
Ihalainen, Hanna (2016)
Ihalainen, Hanna
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604023784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604023784
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön aiheena oli hyvinvointi teatterityössä. Tutkimuksen näkökulmana oli teatteri-ilmaisun ohjaajan vaikutus näyttelijän hyvinvointiin. Tutkimus tehtiin fenomenologista tutkimusmenetelmää käyttäen. Hyvinvoinnin lisäksi tutkittiin työhyvinvointia, työuupumusta, näyttelijän työuupumusta ja hyvinvoinnin kehittämistä. Näyttelijän työuupumuksen merkittävimmät tekijät olivat kiire ja vähäiset vaikuttamismahdollisuudet omaan työhön. Opinnäytetyö käsitteli ohjaajaa näyttelijän esimiehenä. Työhyvinvoinnin kannalta
ohjaajan tärkein tehtävä oli hyvän työilmapiirin luominen ja palautteen antaminen näyttelijöille.
Tutkimus sisälsi teatteri-ilmaisun ohjaajien ja opiskelijoiden haastatteluja. Kirjoittaja tutki omaa kokemustaan ohjaajana Merja Repon näytelmässä Särkynyt Malja läpi opinnäytetyön. Teatteri-ilmaisun ohjaajan vastuun näyttelijän hyvinvoinnista nähtiin olevan tärkeä osa teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä. Keinona tähän oli ryhmäyttäminen. Toisaalta vastuu näyttelijän hyvinvoinnista nähtiin olevan näyttelijällä itsellään. Avoin kommunikaatio koettiin tärkeäksi.
ohjaajan tärkein tehtävä oli hyvän työilmapiirin luominen ja palautteen antaminen näyttelijöille.
Tutkimus sisälsi teatteri-ilmaisun ohjaajien ja opiskelijoiden haastatteluja. Kirjoittaja tutki omaa kokemustaan ohjaajana Merja Repon näytelmässä Särkynyt Malja läpi opinnäytetyön. Teatteri-ilmaisun ohjaajan vastuun näyttelijän hyvinvoinnista nähtiin olevan tärkeä osa teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä. Keinona tähän oli ryhmäyttäminen. Toisaalta vastuu näyttelijän hyvinvoinnista nähtiin olevan näyttelijällä itsellään. Avoin kommunikaatio koettiin tärkeäksi.