Rauhoittavia rapsutuksia : koira lasten sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen tukena varhaiskasvatuksessa
Könönen, Hanna (2016)
Könönen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604013755
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä koira-avusteisen varhaiskasvatuksen vaikutuksista 3-5 -vuotiaiden lasten sosiaalisiin ja emotionaalisiin taitoihin. Tavoitteena on tuottaa lisää tietoa koirien hyödyistä varhaiskasvatuksessa, sillä toistaiseksi koira-avusteista varhaiskasvatusta hyödynnetään Suomessa hyvin vähän.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistui kaksi varhaiskasvattajaa, joista toinen työskenteli leikinohjaajana yksityisessä kielikylpyleikkikerhossa Sipoossa ja toinen lastentarhanopettajana yksityisessä päiväkodissa Espoossa. Analyysimenetelmänä käytin teemoittelua. Haastattelujen pienen määrän vuoksi toteutin opinnäytetyöni tueksi myös sähköpostihaastattelun sosiaalipedagoginen koiratoiminta -ohjaajalle.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että koiran läsnäolosta on hyötyä monissa eri tilanteissa. Aineiston perusteella koiran ajateltiin opettavan lapsille vastuullisuutta, erilaisuuden kunnioittamista, anteeksi pyytämistä ja antamista sekä eläinten kanssa toimimista. Koirasta ajateltiin olevan erityistä hyötyä syrjään vetäytyville sekä päivähoitoaan aloitteleville lapsille. Koira nähtiin myös hellyyden kohteena sekä tahona, jolle on helpompi osoittaa tunteitaan ja kertoa asioistaan. Koiran ei kuitenkaan nähty vaikuttavan aggression tai häiriökäyttäytymisen määrään lapsiryhmässä. Ehkä suurimpana haasteena koira-avusteisessa työskentelyssä nähtiin iäkkään koiran heikentynyt kunto sekä pian edessä olevan menetyksen käsitteleminen päiväkodissa.
Tuloksista voi päätellä, että koira-avusteisesta varhaiskasvatuksesta on hyötyä lasten sosiaalisille ja emotionaalisille taidoille. Koira-avusteista varhaiskasvatusta käytetään kuitenkin toistaiseksi hyvin vähän, ja suurimmalla osalla varhaiskasvatuksessa toimivista koiria käyttävistä ammattilaisista ei ole koira-avusteiseen työskentelyyn valmistavaa koulutusta. Koira-avusteista työskentelymuotoa kehitetään kuitenkin jatkuvasti eteenpäin. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koira-avusteisen työskentelyn ja varhaiskasvatuksen kehittämisessä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistui kaksi varhaiskasvattajaa, joista toinen työskenteli leikinohjaajana yksityisessä kielikylpyleikkikerhossa Sipoossa ja toinen lastentarhanopettajana yksityisessä päiväkodissa Espoossa. Analyysimenetelmänä käytin teemoittelua. Haastattelujen pienen määrän vuoksi toteutin opinnäytetyöni tueksi myös sähköpostihaastattelun sosiaalipedagoginen koiratoiminta -ohjaajalle.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että koiran läsnäolosta on hyötyä monissa eri tilanteissa. Aineiston perusteella koiran ajateltiin opettavan lapsille vastuullisuutta, erilaisuuden kunnioittamista, anteeksi pyytämistä ja antamista sekä eläinten kanssa toimimista. Koirasta ajateltiin olevan erityistä hyötyä syrjään vetäytyville sekä päivähoitoaan aloitteleville lapsille. Koira nähtiin myös hellyyden kohteena sekä tahona, jolle on helpompi osoittaa tunteitaan ja kertoa asioistaan. Koiran ei kuitenkaan nähty vaikuttavan aggression tai häiriökäyttäytymisen määrään lapsiryhmässä. Ehkä suurimpana haasteena koira-avusteisessa työskentelyssä nähtiin iäkkään koiran heikentynyt kunto sekä pian edessä olevan menetyksen käsitteleminen päiväkodissa.
Tuloksista voi päätellä, että koira-avusteisesta varhaiskasvatuksesta on hyötyä lasten sosiaalisille ja emotionaalisille taidoille. Koira-avusteista varhaiskasvatusta käytetään kuitenkin toistaiseksi hyvin vähän, ja suurimmalla osalla varhaiskasvatuksessa toimivista koiria käyttävistä ammattilaisista ei ole koira-avusteiseen työskentelyyn valmistavaa koulutusta. Koira-avusteista työskentelymuotoa kehitetään kuitenkin jatkuvasti eteenpäin. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koira-avusteisen työskentelyn ja varhaiskasvatuksen kehittämisessä