Kehäsillan rakentamisohje
Hinttala, Lassi (2016)
Hinttala, Lassi
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604043809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604043809
Tiivistelmä
Kehäsiltoja on Suomessa jo lähes 2 000. Suomessa on käytössä kaksi tyyppi-laattakehäsiltaa; suorajalkainen laattakehäsilta ja vinojalkainen laattakehäsilta. Kehäsillat ovat liikuntasaumattomista silloista yleisimpiä ja se rakennetaan useimmiten kevyen liikenteen alikuluksi liikenneturvallisuutta parantamamaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehäsillan rakentamisohje työmaan työnjohdon käyttöön. Tavoitteena oli erityisesti keskittyä kehäsillan laaturaportointiin ja -dokumentointiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös yleisesti kehäsiltojen perustyyppeihin ja niiden rakentamiseen.
Rakentamisohjeen laatimisessa hyödynnettiin Suomen Maastorakentajat Oy:n Oulun Poikkimaantien siltatyömaalta kesän ja syksyn 2015 aikana kertyneitä kokemuksia sekä Liikenneviraston laatimia suunnitteluohjeita. Työssä otettiin tarkempaan tarkasteluun työmaalla sijaitseva Uittopolun alikulkukäytävä ja sen rakennusvaiheet. Uittopolun alikulkukäytävä rakennettiin pääosin noin viidessä kuukaudessa huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana. Rakennusvaiheita seurattiin ja dokumentointiin koko tämän ajan.
Opinnäytetyössä laadittu kehäsillan rakentamisohje on tarkoitettu erityisesti vastavalmistuneen tai sillanrakennustöissä kokemattoman työnjohtajan käyttöön. Ohjetta voidaan käyttää ennen rakentamisen aloittamista rakentamisen suunnittelussa ja aikataulutuksessa. Lisäksi rakentamisohjetta voidaan käyttää muistilistana rakentamisen aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehäsillan rakentamisohje työmaan työnjohdon käyttöön. Tavoitteena oli erityisesti keskittyä kehäsillan laaturaportointiin ja -dokumentointiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös yleisesti kehäsiltojen perustyyppeihin ja niiden rakentamiseen.
Rakentamisohjeen laatimisessa hyödynnettiin Suomen Maastorakentajat Oy:n Oulun Poikkimaantien siltatyömaalta kesän ja syksyn 2015 aikana kertyneitä kokemuksia sekä Liikenneviraston laatimia suunnitteluohjeita. Työssä otettiin tarkempaan tarkasteluun työmaalla sijaitseva Uittopolun alikulkukäytävä ja sen rakennusvaiheet. Uittopolun alikulkukäytävä rakennettiin pääosin noin viidessä kuukaudessa huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana. Rakennusvaiheita seurattiin ja dokumentointiin koko tämän ajan.
Opinnäytetyössä laadittu kehäsillan rakentamisohje on tarkoitettu erityisesti vastavalmistuneen tai sillanrakennustöissä kokemattoman työnjohtajan käyttöön. Ohjetta voidaan käyttää ennen rakentamisen aloittamista rakentamisen suunnittelussa ja aikataulutuksessa. Lisäksi rakentamisohjetta voidaan käyttää muistilistana rakentamisen aikana.