Muusikon rooli "Rahakabaree"-musiikkiteatterinäytelmässä
Pentikäinen, Niko (2016)
Pentikäinen, Niko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073960
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin muusikon työtehtäviä Joensuun kaupunginteatterissa toteutettavassa Rahakabaree-musiikkiteatterinäytelmässä. Lisäksi tutkin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta teatterimuusikkoutta yleisellä tasolla. Pedagogisen näkökulman opinnäytetyöhöni tuo kehollisen ilmaisun tutkiminen ja aiheeseen liittyvät harjoitteet.
Pohjaan opinnäytetyöni aikaisempaan teatterimuusikkoutta käsittelevään kirjallisuuteen, lomakekyselyyn ja omiin kokemuksiin, joita tarkastelen produktion harjoitus- ja esityskauden aikana. Kyselytutkimuksen avulla pyrin saamaan yksityiskohtaista tietoa Rahakabaree-produktiosta ja avaamaan teatterialan toimijoiden näkemyksiä teatterimuusikon työnkuvasta. Annan itselleni tutkittavaksi teemoja, joita havainnoin esitysten yhteydessä. Dokumentoin käyttämäni ilmaisua kehittävät harjoitteet harjoituspäiväkirjaan.
Tutkimuksen perusteella teatterimuusikon tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousevat monipuolisuus, oman soittimen suvereeni hallinta ja yhteistyökykyisyys. Teatterimuusikon työnkuvaan näyttää kuuluvan yhä enenevissä määrin näyttämötoimintaan osallistuminen myös näytellen tai tanssien. Tällöin kehollisen ilmaisun osaaminen on merkitsevässä osassa. Tämä voisikin olla kiinnostava jatkotutkimuksen aihe.
Pohjaan opinnäytetyöni aikaisempaan teatterimuusikkoutta käsittelevään kirjallisuuteen, lomakekyselyyn ja omiin kokemuksiin, joita tarkastelen produktion harjoitus- ja esityskauden aikana. Kyselytutkimuksen avulla pyrin saamaan yksityiskohtaista tietoa Rahakabaree-produktiosta ja avaamaan teatterialan toimijoiden näkemyksiä teatterimuusikon työnkuvasta. Annan itselleni tutkittavaksi teemoja, joita havainnoin esitysten yhteydessä. Dokumentoin käyttämäni ilmaisua kehittävät harjoitteet harjoituspäiväkirjaan.
Tutkimuksen perusteella teatterimuusikon tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousevat monipuolisuus, oman soittimen suvereeni hallinta ja yhteistyökykyisyys. Teatterimuusikon työnkuvaan näyttää kuuluvan yhä enenevissä määrin näyttämötoimintaan osallistuminen myös näytellen tai tanssien. Tällöin kehollisen ilmaisun osaaminen on merkitsevässä osassa. Tämä voisikin olla kiinnostava jatkotutkimuksen aihe.