Kotiinkutsujärjestelmän kehittäminen
Eeva, Kati (2008)
Eeva, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811063864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811063864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kotiinkutsujärjestelmän laatiminen. Kotiinkutsu tarkoittaa tavaran tilaamista suoraan tarpeeseen. Työn tarkoituksena oli kehittää kotiinkutsujärjestelmä kahdelle toimittajalle sekä tutkia kotiinkutsujärjestelmän käytöstä aiheutuvia hyötyjä. Kotiinkutsujärjestelmässä varastointi aika pienenee, jolloin varastointikustannukset sekä sitoutunut pääoma vähenevät. Työn ensimmäinen vaihe oli perehtyä kotiinkutsujärjestelmien hyötyihin, vaatimuksiin ja riskeihin tutustumalla aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Tämän jälkeen tutustuttiin Rolls-Royce Oy Ab:n nykyiseen tilaus-toimitusprosessiin sekä laadittiin siitä kaaviokuvat. Lisäksi kerättiin aineistoa varastonkierroista ja varastoon sitoutuneesta pääomasta. Toimittajien kanssa käytiin keskusteluita, joissa selvitettiin toimittajien valmius sitoutua kotiinkutsujärjestelmään. Keskusteluiden sekä laadittujen kaaviokuvien avulla kehitettiin kummallekin toimittajalle uusi tilaus-toimitusprosessi, joka toimi kotiinkutsuilla. Seuraavaksi selvitettiin uuden järjestelmän laskennalliset varaston kierrot sekä sitoutuneen pääoman määrät. Arvot olivat parantuneet huomattavasti varrattuna alkuperäisiin arvoihin. Lopuksi pohdittiin kotiinkutsujärjestelmien kehitysmahdollisuuksia.