OPPILAIDEN KOKEMUKSIA JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN JA ERITYISPERHETYÖN YHTEISTYÖSTÄ KOTKASSA : Kotkan Nuorisoryhmä
Typpö, Jarkko; Rahkonen, Konsta (2016)
Typpö, Jarkko
Rahkonen, Konsta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124170
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Kotkan kaupungin Nuorisoryhmälle, joka on Kotkan kaupungin sosiaalityön palvelualueella toimiva yksikkö. Yksikön tavoitteena on nuorten syrjäytymisen ehkäisy sekä pitkäaikaisten laitossijoitusten ennaltaehkäisy ja vähentäminen. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Nuorisoryhmän tekemä erityisperhetyö ja sen yhteydessä toimiva joustavan perusopetuksen luokka ovat tukeneet sen käyneiden nuorten koulumotivaatiota ja kouluun kiinnittymistä. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin, miten tämä yhteistyö on vähentänyt nuorten riskiä syrjäytyä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, onko Nuorisoryhmän toiminnassa jotakin kehitettävää nuorten mielestä.
Tutkimusotteena oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa nuorta, jotka ovat valmistuneet jopo-luokalta vuosina 2011 - 2013. Haastattelut toteutettiin kahden viikon aikana joulukuussa 2014. Teemahaastatteluiden sisällöt muokattiin tilaajatahon toiveita kuunnellen.
Tutkimustulosten perusteella haastateltavat ovat kokeneet, että erityisperhetyön ja joustavan perusopetuksen yhteistyö on ollut heille hyödyllistä. Perhetyöntekijältä sekä opettajalta saatu tuki on auttanut haastateltavia kiinnittymään ja motivoitumaan koulunkäyntiin. Haastateltavat kertoivat saavuttaneensa peruskoulun päättötodistuksen joustavan perusopetuksen sekä perhetyön yhteistyön avulla. Koulun keskeyttämisen sekä laitossijoituksen välttäminen nousivat tutkimustuloksissa merkittävimmiksi nuorten syrjäytymistä ehkäiseviksi tekijöiksi.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä, sillä tutkimuksen otanta on pieni. Tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia siinä, että Nuorisoryhmässä tehty työ on nuorten mielestä tuloksellista ja toimivaa. Kehittämisen alueeksi nousi johtopäätöksistä toisen asteen koulutukseen siirtymisen tukeminen.
Tutkimusotteena oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa nuorta, jotka ovat valmistuneet jopo-luokalta vuosina 2011 - 2013. Haastattelut toteutettiin kahden viikon aikana joulukuussa 2014. Teemahaastatteluiden sisällöt muokattiin tilaajatahon toiveita kuunnellen.
Tutkimustulosten perusteella haastateltavat ovat kokeneet, että erityisperhetyön ja joustavan perusopetuksen yhteistyö on ollut heille hyödyllistä. Perhetyöntekijältä sekä opettajalta saatu tuki on auttanut haastateltavia kiinnittymään ja motivoitumaan koulunkäyntiin. Haastateltavat kertoivat saavuttaneensa peruskoulun päättötodistuksen joustavan perusopetuksen sekä perhetyön yhteistyön avulla. Koulun keskeyttämisen sekä laitossijoituksen välttäminen nousivat tutkimustuloksissa merkittävimmiksi nuorten syrjäytymistä ehkäiseviksi tekijöiksi.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä, sillä tutkimuksen otanta on pieni. Tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia siinä, että Nuorisoryhmässä tehty työ on nuorten mielestä tuloksellista ja toimivaa. Kehittämisen alueeksi nousi johtopäätöksistä toisen asteen koulutukseen siirtymisen tukeminen.