KUPPI-toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen ja käyttöohjeiden luominen
Metsähalme, Kalle (2015)
Metsähalme, Kalle
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092414863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092414863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi teollisuuden kunnossapitopalveluja tarjoava KP-ServicePartner Oy, joka oli luonut ja ottanut käyttöönsä uuden Kuppi-nimisen toiminnanohjausjärjestelmän ja ensisijaisesti tarvitsi tälle järjestelmälle yhtenäiset, uuden käyttäjän näkökulmasta luodut käyttöohjeet. Järjestelmän laajuuden vuoksi projekti rajattiin sisältämään vain työnhallintaan, asiakkuuksiin ja laskutukseen liittyvät yrityksen ydintoiminnot. Työn toiseksi osuudeksi sovittiin järjestelmään liittyvien käyttökokemuksien kerääminen ja analysointi parannusmahdollisuuksien etsimiseksi.
Projekti aloitettiin tutustumalla kyseiseen toiminnanohjausjärjestelmään ja perehtymällä yleisesti ERP-järjestelmien käyttöprosesseihin, käytettävyyteen, laadunjohtamiseen ja asiallisen käyttäjädokumentaatioon liittyviin teorioihin. Käyttöohjeiden luomisprosessi jatkui koko projektin ajan edeten yksittäisten toimintojen kuvaamisesta yleisemmän tason järjestelmän taustalogiikoihin ja järjestelmän käyttötarpeen perustelemiseen.
Käyttöohjeiden luomisprosessin alkuvaiheessa suoritettiin myös käytettävyystutkimus Kuppi-järjestelmään liittyen. Yhteensä 12:lta yrityksen työntekijältä kysyttiin heidän kokemuksiaan liittyen järjestelmän käyttötapoihin, käyttömukavuuteen, sekä parannusehdotuksiin. Järjestelmä koettiin yleisesti ottaen melko hyväksi, mutta jatkuvan parantamisen ja järjestelmällisen laadunhallinnan toteutuminen on järjestelmän jatkuvan hyödyllisyyden ja ajanmukaisuuden kannalta tärkeää. Käyttöohjeistus mainittiin tärkeäksi osaksi onnistunutta laadunhallintaa.
Lopulta sekä käyttöohjeistus että kyselytutkimus saatiin suoritettua hyvin tuloksin. Lopputuloksina voitiin todeta, että Kuppi-järjestelmän hankinta, toteutus ja käyttöönotto ovat onnistuneet ja järjestelmä vastaa yrityksen nykyisiin tarpeisiin. Hyvän järjestelmän muokattavuuden ja käyttäjien asenneilmaston vuoksi järjestelmällä on hyvät edellytyksen toimia myös tulevaisuudessa.
Projekti aloitettiin tutustumalla kyseiseen toiminnanohjausjärjestelmään ja perehtymällä yleisesti ERP-järjestelmien käyttöprosesseihin, käytettävyyteen, laadunjohtamiseen ja asiallisen käyttäjädokumentaatioon liittyviin teorioihin. Käyttöohjeiden luomisprosessi jatkui koko projektin ajan edeten yksittäisten toimintojen kuvaamisesta yleisemmän tason järjestelmän taustalogiikoihin ja järjestelmän käyttötarpeen perustelemiseen.
Käyttöohjeiden luomisprosessin alkuvaiheessa suoritettiin myös käytettävyystutkimus Kuppi-järjestelmään liittyen. Yhteensä 12:lta yrityksen työntekijältä kysyttiin heidän kokemuksiaan liittyen järjestelmän käyttötapoihin, käyttömukavuuteen, sekä parannusehdotuksiin. Järjestelmä koettiin yleisesti ottaen melko hyväksi, mutta jatkuvan parantamisen ja järjestelmällisen laadunhallinnan toteutuminen on järjestelmän jatkuvan hyödyllisyyden ja ajanmukaisuuden kannalta tärkeää. Käyttöohjeistus mainittiin tärkeäksi osaksi onnistunutta laadunhallintaa.
Lopulta sekä käyttöohjeistus että kyselytutkimus saatiin suoritettua hyvin tuloksin. Lopputuloksina voitiin todeta, että Kuppi-järjestelmän hankinta, toteutus ja käyttöönotto ovat onnistuneet ja järjestelmä vastaa yrityksen nykyisiin tarpeisiin. Hyvän järjestelmän muokattavuuden ja käyttäjien asenneilmaston vuoksi järjestelmällä on hyvät edellytyksen toimia myös tulevaisuudessa.