Tehokkaimpien markkinointi- ja jakelukanavien kartoittaminen matkailuyritykselle
Loippo, Liisa (2016)
Loippo, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124206
Tiivistelmä
Työn ensisijaisena tavoitteena oli kartoittaa tehokkaimmat markkinointi- ja jakelukanavat Savutuvan Apajan eri asiakassegmenteille. Tutkimuksessa selvitettiin, miten paljon kukin segmentti käyttää eri markkinointi- ja jakelukanavia ja mitkä tekijät vaikuttavat näihin käyttötottumuksiin. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena oli selvittää käyttämättä jääneet kanavat ja tarkastella kanavia kustannustehokkuuden mukaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoituja sähköposti- ja web-kyselyjä. Sähköpostikyselyyn valittiin yrityksiä, jotka olivat luokitukseltaan tuloksentekijöitä ja eniten kasvaneita Keski-Suomen alueella. Web-kyselyihin valittiin yksityisiä asiakkaita, jotka olivat aktiivisia, tapahtumista kiinnostuneita keskisuomalaisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmessa vaiheessa, yksityisten asiakkaiden vastaukset joulumarkkinoilla 28. - 29.11 ja häämessuilla Jyväskylässä 16.1. Yritysasiakkaiden vastaukset kerättiin 1. - 31.1.2016. Vastauksia saatiin yhteensä 112.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaiden käytetyimmät markkinointikanavat olivat hakukoneet, ystävän suositus, erilaiset sosiaalisen median kanavat, tapahtumat ja artikkelit. Erityisesti hääasiakkaat käyttivät Pinterest ja YouTube-sivustoja, joita yritys ei ole vielä hyödyntänyt. Yritysasiakkaat käyttivät LinkedIn-sivustoa, jota yrityksellä ei ole. Jakelukanavista erilaiset varausjärjestelmät olivat tehokkaimmat, kuten Booking-sivusto.
Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tutkimustuloksia segmentoinnin tarkentamisessa sekä markkinointi- ja jakelukanavien uudistuksessa, jotta kohdesegmentit pystytään tavoittamaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoituja sähköposti- ja web-kyselyjä. Sähköpostikyselyyn valittiin yrityksiä, jotka olivat luokitukseltaan tuloksentekijöitä ja eniten kasvaneita Keski-Suomen alueella. Web-kyselyihin valittiin yksityisiä asiakkaita, jotka olivat aktiivisia, tapahtumista kiinnostuneita keskisuomalaisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmessa vaiheessa, yksityisten asiakkaiden vastaukset joulumarkkinoilla 28. - 29.11 ja häämessuilla Jyväskylässä 16.1. Yritysasiakkaiden vastaukset kerättiin 1. - 31.1.2016. Vastauksia saatiin yhteensä 112.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaiden käytetyimmät markkinointikanavat olivat hakukoneet, ystävän suositus, erilaiset sosiaalisen median kanavat, tapahtumat ja artikkelit. Erityisesti hääasiakkaat käyttivät Pinterest ja YouTube-sivustoja, joita yritys ei ole vielä hyödyntänyt. Yritysasiakkaat käyttivät LinkedIn-sivustoa, jota yrityksellä ei ole. Jakelukanavista erilaiset varausjärjestelmät olivat tehokkaimmat, kuten Booking-sivusto.
Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tutkimustuloksia segmentoinnin tarkentamisessa sekä markkinointi- ja jakelukanavien uudistuksessa, jotta kohdesegmentit pystytään tavoittamaan.