Naisten Pankin SoMe-viestinnän kehittäminen
Tengvall, Petri (2016)
Tengvall, Petri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Naisten Pankki nimisen vapaaehtoisyhteisön sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa viestintää. Työn tarkoituksena oli selvittää eri sosiaalisen median kanavien ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia. Lisäksi työssa pyrittiin selvittämään kuinka sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa läsnäoloa ja toimintaa kannattaa suunnitella ja toteuttaa. Myös eri sosiaalisen median kanavien sopivuuttaa Naisten Pankille pyrittiin selvittämään. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan ainoastaan sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan viestintään ja tätäkin pääasiassa markkinointiviestinnän näkökulmasta. Opinnäytetyötä varten seurattiin Naisten Pankin sosiaalisen median kanavilla tapahtuvaa viestintää noin vuoden ajan Opinnäytetyö toteutettiin vuosien 2015 ja 2016 aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyritään hiukan avaamaan ja ymmärtämään koko sosiaalisen median olemusta ja merkitystä. Teoriaosuudessa pääpaino on kuitenkin tutustumisessa sosiaaliseen mediaan organisaation markkinointikanavana sekä sisältömarkkinointiin ja sen toteuttamismahdollisuuksiin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa toimimisen suunniittelun teoriaan kiinnitetään teoriaosuudessa erityistä huomiota. Suunnittelun eri vaiheet pyritään avaamaan mahdollisimman kattavasti sekä nostamaan esiin seikkoja joihin sosiaalisen median suunnittelussa tulee erityisesti kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa annetaan Naisten Pankille ohjeita sosiaalisen median käytön pitkän ja lyhyen aikavälin suunnitteluun ja toimintaan, suositellaan sosiaalisen median kanavia Naisten Pankille käytettäviksi sekä annetaan ohjeita Naisten Pankin toimijoille läsnäoloon sosiaalisessa mediassa organisaationa. Lisäksi opinnäytetyön tuloksena syntyi Naisten Pankin vapaaehtoistyöntekijöille eli naistenpankkilaisille ohjeistus sosiaalisen median henkilökohtaisten profiilien käyttostä Naisten Pankin asioissa. Eirtyistä huomiota empiirisessä osuudessa annetaan sosiaalisessa mediassa sisältömarkkinoinnin keinoin toteutettavaan pitkän aikavälin toimintaan
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyritään hiukan avaamaan ja ymmärtämään koko sosiaalisen median olemusta ja merkitystä. Teoriaosuudessa pääpaino on kuitenkin tutustumisessa sosiaaliseen mediaan organisaation markkinointikanavana sekä sisältömarkkinointiin ja sen toteuttamismahdollisuuksiin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa toimimisen suunniittelun teoriaan kiinnitetään teoriaosuudessa erityistä huomiota. Suunnittelun eri vaiheet pyritään avaamaan mahdollisimman kattavasti sekä nostamaan esiin seikkoja joihin sosiaalisen median suunnittelussa tulee erityisesti kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa annetaan Naisten Pankille ohjeita sosiaalisen median käytön pitkän ja lyhyen aikavälin suunnitteluun ja toimintaan, suositellaan sosiaalisen median kanavia Naisten Pankille käytettäviksi sekä annetaan ohjeita Naisten Pankin toimijoille läsnäoloon sosiaalisessa mediassa organisaationa. Lisäksi opinnäytetyön tuloksena syntyi Naisten Pankin vapaaehtoistyöntekijöille eli naistenpankkilaisille ohjeistus sosiaalisen median henkilökohtaisten profiilien käyttostä Naisten Pankin asioissa. Eirtyistä huomiota empiirisessä osuudessa annetaan sosiaalisessa mediassa sisältömarkkinoinnin keinoin toteutettavaan pitkän aikavälin toimintaan