Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia opiskelun ja vanhemmuuden yhdistämisestä
Seppäläinen, Charlotta; Vauhkonen, Jenna; Ratilainen, Tiina (2016)
Seppäläinen, Charlotta
Vauhkonen, Jenna
Ratilainen, Tiina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084059
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia perhe-elämän ja opiskelun yhdistämisestä sekä selvittää perheellisten opiskelijoiden tuen kehittämistarpeita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmänä olivat Saimaan ammattikorkeakoulun kaikkien koulutusalojen nuoriso- ja aikuisopiskelijat, joilla on 0 – 12-vuotiaita lapsia. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn osallistui 179 vastaajaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että perheelliset opiskelijat kokevat hyvinvointinsa ja opiskelumotivaationsa hyväksi. Väsymyksen ja opiskelusta johtuvan stressin koettiin heikentävän hyvinvointia. Saimaan ammattikorkeakoulun koettiin suhtautuvan myönteisesti perheellisiin opiskelijoihin, vaikka useat kokivatkin läsnäolovaatimusten olevan liian tiukkoja. Opettajilta saatiin parhaiten tukea opinnoissa suoriutumiseen. Enemmistö myös koki puolisolta saadun sosiaalisen ja taloudellisen tuen tärkeänä opinnoista suoriutumista edistävänä tekijänä.
Suurimpia kehittämistarpeita ilmeni Saimaan ammattikorkeakoulun lukujärjestysten suunnittelussa, opintojen joustavuudessa sekä perheellisille opiskelijoille suunnattujen tapahtumien järjestämisessä. Erityisesti toivottiin perheellisille suunnattuja tapahtumia, joissa opiskelijoiden olisi mahdollista tavata toisiaan. Noin puolet (53 %) toivoi Saimaan ammattikorkeakoulun yhteyteen järjestettävän lastenhoitopalvelun, jota olisi mahdollista hyödyntää esimerkiksi iltaluentojen tai tenttien yhteydessä.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää perheellisten opiskelijoiden hyvinvoinnin, opinnoissa suoriutumisen ja opiskeluvanhemmuuden tukemiseen. Tuloksista saatuja kehittämisehdotuksia voitaisiin hyödyntää Saimaan ammattikorkeakoulun ja sen ohessa toimivien järjestöjen palvelujen ja tapahtumien kehittämiseen perheellisiä opiskelijoita paremmin huomioiviksi.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että perheelliset opiskelijat kokevat hyvinvointinsa ja opiskelumotivaationsa hyväksi. Väsymyksen ja opiskelusta johtuvan stressin koettiin heikentävän hyvinvointia. Saimaan ammattikorkeakoulun koettiin suhtautuvan myönteisesti perheellisiin opiskelijoihin, vaikka useat kokivatkin läsnäolovaatimusten olevan liian tiukkoja. Opettajilta saatiin parhaiten tukea opinnoissa suoriutumiseen. Enemmistö myös koki puolisolta saadun sosiaalisen ja taloudellisen tuen tärkeänä opinnoista suoriutumista edistävänä tekijänä.
Suurimpia kehittämistarpeita ilmeni Saimaan ammattikorkeakoulun lukujärjestysten suunnittelussa, opintojen joustavuudessa sekä perheellisille opiskelijoille suunnattujen tapahtumien järjestämisessä. Erityisesti toivottiin perheellisille suunnattuja tapahtumia, joissa opiskelijoiden olisi mahdollista tavata toisiaan. Noin puolet (53 %) toivoi Saimaan ammattikorkeakoulun yhteyteen järjestettävän lastenhoitopalvelun, jota olisi mahdollista hyödyntää esimerkiksi iltaluentojen tai tenttien yhteydessä.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää perheellisten opiskelijoiden hyvinvoinnin, opinnoissa suoriutumisen ja opiskeluvanhemmuuden tukemiseen. Tuloksista saatuja kehittämisehdotuksia voitaisiin hyödyntää Saimaan ammattikorkeakoulun ja sen ohessa toimivien järjestöjen palvelujen ja tapahtumien kehittämiseen perheellisiä opiskelijoita paremmin huomioiviksi.