Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Prosessipohjan luominen sisustusarkkitehti- ja sisustussuunnittelun tueksi
Lehtomäki, Sonja (2016)
Lehtomäki, Sonja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194547
Tiivistelmä
Sisustusarkkitehdin työstä luovan työn osuus on vain viidesosa verrattuna työn tekniseen toteutukseen, asiakirjojen laatimiseen sekä piirtämiseen. Lisäksi projektinhallinta ja yrittäjän muut tehtävät verottavat työn tekemiseen käytettävissä olevaa aikaa. Alalle kaivataan työprosessiohjeistusta ja projektinhallintamalleja turhan työn minimoimiseen ja työn sujuvoittamiseen.
Työn tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva sisustusarkkitehdin työstä, projektinhallinnasta ja työprosesseista oman yrityksen näkökulmasta. Tarkoitus oli löytää heikkous- ja vahvuus- sekä tärkeysmäärittelyn avulla omien projektitehtävien ja prosessien joukosta juuri nyt oleellisimmat prosessit ja luoda niihin prosessipohjat. Määrittely oli tärkeä lähtökohta, joka ohjasi löytämään, mistä laaja työ kannatti aloittaa ja missä järjestyksessä sen kehitystyö tulee jatkumaan.
Määrittely nosti ensimmäisiksi kehityskohteiksi viestinnän asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa ja projektin alkukartoituksen. Yrityksen viestinnän nykytila kartoitettiin SWOT-analyysilla, jonka pohjalta luotiin yrityksen viestintästrategia ja -suunnitelma. Alkukartoitukseen muodostettiin sisustussuunnittelukysely, joka pohjautui abduktiivisen päättelyn kautta työstettyyn aineistoon. Aineiston analyysi ja tulkinta johtivat kyselylomakepohjan syntymiseen, jota testattiin kahdella sisustussuunnittelun tilanneella asiakkaalla. Kaikkia projektitehtäviä ja prosesseja käsiteltiin lyhyesti kootussa taulukossa. Jokaisen kohdan osalta käytiin läpi yritystoiminnan tämänhetkiset ongelmakohdat, mahdolliset ratkaisut ja niiden vaikutukset sekä digitaalisten työkalujen, ohjelmien ja apuohjelmien tarjoamia käyttömahdollisuuksia.
Työn tuloksena syntyivät viestintästrategia ja -suunnitelma, sisustussuunnittelun alkukartoituskysely ja prosessipohjien tulevaa kehitystyötä ohjaava taulukko omaan yritykseen. Alkukartoituskysely säästää suunnittelijan aikaa monin tavoin ja minimoi väärinkäsityksien mahdollisuudet projektissa. Kysely tuo laatua suunnitelmiin. Viestintästrategian ja -suunnitelman tekeminen avasi silmät sille, mitä kaikkea on vielä tehtävänä ja laittoi tulevat viestinnänkehitystehtävät järjestykseen sekä määritteli tavoiteaikataulun. Viestintästrategia ja -suunnitelma toivat esiin myös, mihin yrityksen brändi pohjautuu ja markkinointiviestinnän keinoja. Taulukko antoi kokonaiskuvan siitä, että yrityksen prosesseja kehittämällä voi saada lisää aikaa luovalle tekemiselle ja muille tärkeille asioille.
Työn tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva sisustusarkkitehdin työstä, projektinhallinnasta ja työprosesseista oman yrityksen näkökulmasta. Tarkoitus oli löytää heikkous- ja vahvuus- sekä tärkeysmäärittelyn avulla omien projektitehtävien ja prosessien joukosta juuri nyt oleellisimmat prosessit ja luoda niihin prosessipohjat. Määrittely oli tärkeä lähtökohta, joka ohjasi löytämään, mistä laaja työ kannatti aloittaa ja missä järjestyksessä sen kehitystyö tulee jatkumaan.
Määrittely nosti ensimmäisiksi kehityskohteiksi viestinnän asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa ja projektin alkukartoituksen. Yrityksen viestinnän nykytila kartoitettiin SWOT-analyysilla, jonka pohjalta luotiin yrityksen viestintästrategia ja -suunnitelma. Alkukartoitukseen muodostettiin sisustussuunnittelukysely, joka pohjautui abduktiivisen päättelyn kautta työstettyyn aineistoon. Aineiston analyysi ja tulkinta johtivat kyselylomakepohjan syntymiseen, jota testattiin kahdella sisustussuunnittelun tilanneella asiakkaalla. Kaikkia projektitehtäviä ja prosesseja käsiteltiin lyhyesti kootussa taulukossa. Jokaisen kohdan osalta käytiin läpi yritystoiminnan tämänhetkiset ongelmakohdat, mahdolliset ratkaisut ja niiden vaikutukset sekä digitaalisten työkalujen, ohjelmien ja apuohjelmien tarjoamia käyttömahdollisuuksia.
Työn tuloksena syntyivät viestintästrategia ja -suunnitelma, sisustussuunnittelun alkukartoituskysely ja prosessipohjien tulevaa kehitystyötä ohjaava taulukko omaan yritykseen. Alkukartoituskysely säästää suunnittelijan aikaa monin tavoin ja minimoi väärinkäsityksien mahdollisuudet projektissa. Kysely tuo laatua suunnitelmiin. Viestintästrategian ja -suunnitelman tekeminen avasi silmät sille, mitä kaikkea on vielä tehtävänä ja laittoi tulevat viestinnänkehitystehtävät järjestykseen sekä määritteli tavoiteaikataulun. Viestintästrategia ja -suunnitelma toivat esiin myös, mihin yrityksen brändi pohjautuu ja markkinointiviestinnän keinoja. Taulukko antoi kokonaiskuvan siitä, että yrityksen prosesseja kehittämällä voi saada lisää aikaa luovalle tekemiselle ja muille tärkeille asioille.