Palvelukonseptin kehittäminen : Maatalouskaupan palvelut asiakkaan näkökulmasta
Rajala, Pasi (2016)
Rajala, Pasi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214783
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa maatalouskaupan alalla toimivan K- Maatalous Arto Tervahauta Oy:n asiakaspalvelun onnistumista. Maatalouden jatkuva muutos muuttaa myös maatalouskaupan toimintaympäristöä, ja aiemmin oikeiksi osoittautuneet ratkaisut eivät välttämättä ole nykyisessä tilanteessa enää toimivia. Opinnäytetyössä tarkastellaan maatalouskaupan palveluja asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kyselylomakkeilla kohdeyrityksen kevätmarkkinapäivillä. Markkinapäiville osallistuvat yleensä aktiiviset asiakkaat, jotka tarvitsevat maatalouskaupan palveluja. Ajankohta mahdollisti kohderyhmän hyvän tavoitettavuuden. Tutkimuksen tekijä markkinoi aktiivisesti kyselylomaketta koko päivän ajan ja vastauksia saatiin 124 kappaletta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa perehdytään palvelun laatuun, sekä empiirisestä osuudesta, jossa asiakastyytyväisyyttä selvitetään kevätmarkkinapäivillä tehdyn kyselyn vastausten perusteella.
K-Maatalous Arto Tervahauta Oy voi käyttää tutkimuksen tuloksia suunnitellessaan palvelujen kohdentamista sekä parantamista. Kehitettävät alueet ilmenevät tutkimuksesta. Internet on merkittävä osa hyvää palvelua ja sitä on kehitettävä asiakkaiden toiveita kuunnellen. Kivijalkakaupan palvelulla on kuitenkin edelleen merkitystä useimmille asiakkaille, joten palvelun laadun seurantaa on suoritettava jatkuvasti. Joustavuus aukioloajoissa ja onnistunut henkilöstön rekrytointi antaa selvää kilpailuetua kiristyvässä maatalouskaupan kilpailutilanteessa. Tutkimus osoitti kuitenkin, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä nykyiseen palveluun.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kyselylomakkeilla kohdeyrityksen kevätmarkkinapäivillä. Markkinapäiville osallistuvat yleensä aktiiviset asiakkaat, jotka tarvitsevat maatalouskaupan palveluja. Ajankohta mahdollisti kohderyhmän hyvän tavoitettavuuden. Tutkimuksen tekijä markkinoi aktiivisesti kyselylomaketta koko päivän ajan ja vastauksia saatiin 124 kappaletta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa perehdytään palvelun laatuun, sekä empiirisestä osuudesta, jossa asiakastyytyväisyyttä selvitetään kevätmarkkinapäivillä tehdyn kyselyn vastausten perusteella.
K-Maatalous Arto Tervahauta Oy voi käyttää tutkimuksen tuloksia suunnitellessaan palvelujen kohdentamista sekä parantamista. Kehitettävät alueet ilmenevät tutkimuksesta. Internet on merkittävä osa hyvää palvelua ja sitä on kehitettävä asiakkaiden toiveita kuunnellen. Kivijalkakaupan palvelulla on kuitenkin edelleen merkitystä useimmille asiakkaille, joten palvelun laadun seurantaa on suoritettava jatkuvasti. Joustavuus aukioloajoissa ja onnistunut henkilöstön rekrytointi antaa selvää kilpailuetua kiristyvässä maatalouskaupan kilpailutilanteessa. Tutkimus osoitti kuitenkin, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä nykyiseen palveluun.