Putkiasennusalan työssäoppimispaikkojen muuttaminen näyttötutkintoympäristöiksi
Mahlamäki, Heikki (2016)
Mahlamäki, Heikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214775
Tiivistelmä
Olen aikaisemmin opettajankoulutuksen kehittämishankkeessani (2009) tutkinut, miten nykypäivän aikuiskoulutus vastaa putkiasennusalan tarpeisiin ja millaisia ovat puutteet ko. alalla aikuiskoulutuksessa.
TALOKS-hankkeen lähtökohtana oli saattaa yhteen eri talotekniikka-alojen (LVI) koulutuspalvelujen tarvitsijat ja alan aikuiskoulutusta tarjoavat oppilaitokset. Hankkeen rahoittaja oli Opetushallitus ja mukana olevat oppilaitokset. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK hallinnoi putkiasennusalan osuutta TALOKS-hankkeessa. Itse toimin hankkeessa putkiasennusalan projektipäällikkönä.
Hankkeessa kartoitettiin, millaisia koulutustarpeita putkiasennusalalla työnantajat kokivat olevan. Samalla tutkittiin, miten osaamistarpeet muuttuivat siirryttäessä talousalueelta toiselle.
Kartoituksen tulokset antoivat hyvät valmiudet putkiasennusalan koulutuksen kehittämiseen ja selvensivät millaisia taitoja oppilaitoksista valmistuvien putkiasentajien toivottiin omaavan siirtyessään työelämään.
Talotekniikan perustutkinnon uudet tutkinnonperusteet tulivat voimaan 1.8.2015. Tämän jälkeen tutkintotilaisuudet on järjestettävä oikeilla työpaikoilla oikeissa työtehtävissä, eikä enää moduloituja näyttötutkintoja voida suorittaa oppilaitoksessa.
Kehittämistehtävänä luodaan ohjeistus putkiasennusalan työpaikoille työssäoppimisjaksoilla suoritettavia näyttötutkintoja varten. Työpaikkoja ohjeistetaan, millaisia työtehtäviä opiskelija on päästävä työssäoppimispaikassa suorittamaan, jotta opiskelijat voisivat suorittaa näyttötutkintotilaisuuksia työpaikoilla.
Samalla tutkitaan, millaisia ongelmia opiskelijat kohtaavat työmaaolosuhteissa suoritettavissa näyttötutkinnoissa.
Loppupohdinnassa pohditaan, millaisia ongelmia tutkintojen siirtäminen työpaikalle mahdollisesti aiheuttaa ja käsitellään työnantajien ja suorittajien mahdollisia palautteita.
TALOKS-hankkeen lähtökohtana oli saattaa yhteen eri talotekniikka-alojen (LVI) koulutuspalvelujen tarvitsijat ja alan aikuiskoulutusta tarjoavat oppilaitokset. Hankkeen rahoittaja oli Opetushallitus ja mukana olevat oppilaitokset. Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK hallinnoi putkiasennusalan osuutta TALOKS-hankkeessa. Itse toimin hankkeessa putkiasennusalan projektipäällikkönä.
Hankkeessa kartoitettiin, millaisia koulutustarpeita putkiasennusalalla työnantajat kokivat olevan. Samalla tutkittiin, miten osaamistarpeet muuttuivat siirryttäessä talousalueelta toiselle.
Kartoituksen tulokset antoivat hyvät valmiudet putkiasennusalan koulutuksen kehittämiseen ja selvensivät millaisia taitoja oppilaitoksista valmistuvien putkiasentajien toivottiin omaavan siirtyessään työelämään.
Talotekniikan perustutkinnon uudet tutkinnonperusteet tulivat voimaan 1.8.2015. Tämän jälkeen tutkintotilaisuudet on järjestettävä oikeilla työpaikoilla oikeissa työtehtävissä, eikä enää moduloituja näyttötutkintoja voida suorittaa oppilaitoksessa.
Kehittämistehtävänä luodaan ohjeistus putkiasennusalan työpaikoille työssäoppimisjaksoilla suoritettavia näyttötutkintoja varten. Työpaikkoja ohjeistetaan, millaisia työtehtäviä opiskelija on päästävä työssäoppimispaikassa suorittamaan, jotta opiskelijat voisivat suorittaa näyttötutkintotilaisuuksia työpaikoilla.
Samalla tutkitaan, millaisia ongelmia opiskelijat kohtaavat työmaaolosuhteissa suoritettavissa näyttötutkinnoissa.
Loppupohdinnassa pohditaan, millaisia ongelmia tutkintojen siirtäminen työpaikalle mahdollisesti aiheuttaa ja käsitellään työnantajien ja suorittajien mahdollisia palautteita.