ALH – opiskelijamittarin kehittämisessä avustaminen ja mittarin pilottitutkimus
Saarimäki, Aino; Timonen, Ria (2010)
Saarimäki, Aino
Timonen, Ria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003085497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003085497
Tiivistelmä
Vaikuttava ja hyvä terveydenhuolto perustuu asiakaslähtöisyyteen. Tämän vuoksi asiakaslähtöisyyden tutkiminen on tärkeää. Tämän opinnäytetyömme tehtävänä oli esitestata kehitteillä olevaa ALH-mittaria (Asiakaslähtöisyys hoitotyössä) jolla voidaan mitata valmistuvien hoitotyöntekijöiden asiakaslähtöisyyttä. Mittarista saatujen tulosten pohjalta on tarkoitus kehittää asiakaslähtöistä osaamista tukeva toimintamalli, jolla voidaan varmistaa, että koulutuksesta valmistuu asiakaslähtöisiä hoitotyöntekijöitä. Opinnäytetyömme on osa kansainvälistä Asiakaslähtöinen osaaminen – projektia, joka tehtiin yhteistyössä Suomen ja Viron ammattikorkeakoulujen kanssa.
Mittaria esitestattiin joulukuussa 2008 valmistuneilla sairaanhoitajaopiskelijoilla Metropolia ammattikorkeakoulussa sekä Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa. Yhteensä vastaajia oli 33 opiskelijaa. Pilottitutkimuksessa mitattiin kuinka asiakaslähtöisiksi opiskelijat kokivat itsensä ja kuinka teoriaopetus ja käytännön harjoittelu ovat sitä tukeneet. Kysymyksiä mittarissa oli yhteensä 68, joista ensimmäiset 18 koskivat vastaajien taustatietoja. Kysymykset 19 - 67 olivat tutkimuskysymyksiä jotka sisälsivät väittämiä.
Mittarista saatujen tulosten perusteella opiskelijat ovat asiakaslähtöisiä ja koulutus on tukenut tätä sekä teoriaopetuksen että käytännön harjoittelun osalta. Opiskelijoilta saamiemme tulosten mukaan käytännön harjoittelusta saatu kokemus tuki asiakaslähtöisyyden oppimista paremmin kuin teoriaopetus. Mittaria voidaan jatkossa käyttää asiakaslähtöisyyden mittaamiseen valmistuvilta opiskelijoilta.
Mittaria esitestattiin joulukuussa 2008 valmistuneilla sairaanhoitajaopiskelijoilla Metropolia ammattikorkeakoulussa sekä Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa. Yhteensä vastaajia oli 33 opiskelijaa. Pilottitutkimuksessa mitattiin kuinka asiakaslähtöisiksi opiskelijat kokivat itsensä ja kuinka teoriaopetus ja käytännön harjoittelu ovat sitä tukeneet. Kysymyksiä mittarissa oli yhteensä 68, joista ensimmäiset 18 koskivat vastaajien taustatietoja. Kysymykset 19 - 67 olivat tutkimuskysymyksiä jotka sisälsivät väittämiä.
Mittarista saatujen tulosten perusteella opiskelijat ovat asiakaslähtöisiä ja koulutus on tukenut tätä sekä teoriaopetuksen että käytännön harjoittelun osalta. Opiskelijoilta saamiemme tulosten mukaan käytännön harjoittelusta saatu kokemus tuki asiakaslähtöisyyden oppimista paremmin kuin teoriaopetus. Mittaria voidaan jatkossa käyttää asiakaslähtöisyyden mittaamiseen valmistuvilta opiskelijoilta.