Uppmärksammar du produktplaceringar? : En kvantitativ undersökning om huruvida konsumenter upp-märksammar produktplaceringar i Tv-serien Solsidan
Lillqvist, Betina (2016)
Lillqvist, Betina
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204619
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen kyselytutkimus tuotesijoittelusta, jossa tutki-taan kiinnittävätkö kuluttajat huomiota Tv- sarjojen tuotesijoitteluihin vai eivät. Tä-män opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, mikäli kuluttajat kiinnittävät huomiota tuote-sijoitteluihin Ruotsalaisessa Tv-sarjassa Solsidan, vai eivät. Työn teoreettisena viite-kehyksenä toimii Cristel Russelin tuotesijoittelun kolmiulotteinen malli (Russel, 2002) ja Jean-Mark Lehun neljä tuotesijoittelun menetelmää. (Lehu, 2007). Opinnöytetyön tutkimuskysymys on seuraava: Huomaavatko kuluttajat vai eivät tuotesijoittelut Tv-sarjassa Solsidan? Tutkimus perustuu Solsidan sarjan toisen tuotantokauden toiseen jaksoon. Jakso sisältää yhteensä 20 tuotesijoittelua, jotka edustavat 13 eri tuotemerk-kiä. Tutkimuksen tutkimustieto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Lomake sisältää 13 kysymystä Solsidan jakson tuotesijoittelusta. Kyselylomakkeen vastaukset kootaan ja analysoidaan SPSS statistiikka ohjelman avulla ja tulokset esitellään taulukoiden ja diagrammien avulla. Tuotesijoittelut johon, yli 50 % vastaajista kiinnittivät huomiota, edustavat tuotemerkit Bauhaus, Apple, Ica, Singapore Airlines ja Seqway. Neljällä tuotesijoittelulla, jotka edustivat tuotemerkkejä Learje, Babolat, Comviq ja Gulfstream, oli alle 7 % vastausprosentti. Nämä sijoittelut jäivät, markkinointinäkö-kulmasta, vastaajilta huomaamatta. Tutkimuksen tulokset näyttävät, että kuluttajat huomaavat osan tuotesijoiteluista, kun taas toiset jäävät kuluttajilta huomaamatta. Miksi jotkut sijoittelut huomataan ja toiset eivät, ei ole tutkittu tässä opinnäytetyössä.