En gestaltning av hur storytelling som koncept kan användas för att skapa visuell enhetlighet i ett företags bildflöde på Instagram
Berghem, Emma (2016)
Berghem, Emma
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265087
Tiivistelmä
Visuell enhetlighet är en viktig del av branding samtidigt som visuellt innehåll är en allt viktigare del av företagskommunikation. Det bildbaserade mediet Instagram är idag den ledande plattformen för innehållsmarknadsföring och presentation av brand identitet. Trots en allmän vetskap om enhetlighetens betydelse för varumärkesbyggande, finns det i småföretag en avsaknad av varumärkestänk, som synliggörs i form av oenhetlighet i företagens Instagramflöden. För att hitta en lösning på detta brandingrelaterade problem, undersöker detta arbete korrelationen mellan storytelling och enhetlighet på Instagram med syftet att skapa en förståelse för hur berättarteknik kan användas för att åstadkomma enhetlighet i bildflödet. För att skapa förståelse och kunna studera korrelationen sammanlänkar arbetet storytelling, narratologi, brand storytelling och visuell storytelling i en teoretisk referensram. Korrelationen studeras med hjälp av en bildanalys, var utvalda bilder i ett enhetligt bildflöde analyseras och dolda samband identifieras för att kunna dra slutsatser om ett underliggande narrativ och dess koppling till flödets enhetlighet. Slutsatsen om ett narrativ möjliggörs genom en återkoppling av analysresultaten till den teoretiska referensramen. Som analysobjekt väljs Nike. Analysresultaten visar att sambandet mellan Nikes bilder är väldigt starkt och att de tillsammans bildar en berättelse om hur träning gör dig till en bättre människa och hur ett undermedvetet behov att visa att man kan föder ett begär att bli bättre. Dessa är alla anspelningar på typiska narrativa drag; undermedvetna behov och begär som föder utveckling, arketypiska drag och emotionella kopplingar. Resultaten framhäver att koncepten storytelling, enhetlighet och branding är sammanlänkade i ett kretslopp som byggs upp kring kärnvärden och värderingar, och att storytelling kan hjälpa företag att producera visuellt enhetligt innehåll, eftersom konceptet skapar en sammanhängande helhet. På basen av detta kan företag utveckla ett ramverk för enhetlig visuell storytelling på Instagram. Visual consistency is an important part of branding while visual content is an increasingly important part of business communication. The image based medium Instagram is currently the leading platform for content marketing and presentation of brand identity. Despite general knowledge of the importance of consistency in brand building, in small businesses, there is a lack of brand mindset, which is made visible in the form of inconsistency in the companies' Instagram feeds. To find a solution to this branding related problem, this paper examines the correlation between storytelling and consistency on Instagram with the aim to create an understanding of how a narrative technique can be used to achieve consistency in an image feed. To understand and to be able to study the correlation this thesis links storytelling, narratology, brand storytelling and visual storytelling in a theoretical framework. The correlation is studied using an image analysis, where selected images from a consistent image feed is analysed and hidden connections identified in order to draw conclusions about the underlying narrative and its connection to the consistency of the feed. The conclusion of a narrative is made possible through a feedback of the analysis results to the theoretical framework. Nike is chosen as analysis object. The analysis results show that the relationship between Nike's images is very strong and that together they form a story about how training will make you a better person – how a subconscious need to show that you can, feeds a desire to get better at what you are doing. These are all allusions to typical narrative features; subconscious needs and desires that feed development, archetypal traits and emotional connections. The results emphasize that the concepts of storytelling, consistency and branding are linked in a cycle built around core values, and that storytelling can help companies produce visually consistent content, since the concept has the ability to create a coherent whole. Based on this, companies can develop a framework for consistent visual storytelling on Instagram.