Laivalipun matka asiakkaalle : prosessin kuvaus ja kehittäminen
Piikkilä, Krista (2016)
Piikkilä, Krista
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285392
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laivalipun varausprosessia asiakkaan varatessa matkan Ikaalisten Matkatoimistosta aina siihen saakka, kunnes asiakas saa valmiin laivalipun. Tarkoituksena oli selvittää matkan varaukseen liittyviä eri vaiheita. Selvityksessä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää, joka havainnoi sekä selvittää saatujen haastattelujen perusteella laivalipun varausprosessia. Selvityksessä on käytetty kirjallisuutta avaamaan eri käsitteitä liittyen laivalipun varausprosessiin.
Laivamatkan varaukseen liittyvä monivaiheinen prosessi on osa matkatoimiston arkea. Pitkä jakelukanava tuo yritykselle kustannuksia ja nykyaikana moni yritys onkin siirtynyt myymään omia matkapakettejaan suoraan matkustajille ilman välikäsiä. Koska matkailuyritykset ovat kuitenkin riippuvaisia matkustukseen käytettävistä kulkuvälineistä, on selvää että matkailualalla toimivien yritysten yhteistyön merkitys korostuu. Yritysten välisen yhteistyön tulee olla jatkuvaa työtä palvelun parantamiseksi asiakkaan hyväksi.
Digitalisaatio on tuonut vaihtoehtoja ja informaatiota asiakkaan saataville, jolloin matkatoimiston rooli on muuttunut. Matkatoimistovirkailijan työnkuva on muuttunut vuosien saatossa ja nykyään yrityksen tuleekin ottaa huomioon kuluttajien yksilölliset toiveet sekä matkustusmotiivit. Digitalisaatio on tuonut myös mahdollisuuden siirtää tietoa nopeammin yritysten välillä sekä tarjota asiakkaille matkaan liittyvää tietoa sähköisesti.
Selvityksessä kävi ilmi että yritys voisi hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia tulevaisuudessa entistäkin enemmän. Prosessin tehostamisessa sekä järjestelmien uusimisessa tulee ottaa kuitenkin huomioon asiakkaat sekä heidän valmius digitalisaation hyödyntämiseen.
Laivamatkan varaukseen liittyvä monivaiheinen prosessi on osa matkatoimiston arkea. Pitkä jakelukanava tuo yritykselle kustannuksia ja nykyaikana moni yritys onkin siirtynyt myymään omia matkapakettejaan suoraan matkustajille ilman välikäsiä. Koska matkailuyritykset ovat kuitenkin riippuvaisia matkustukseen käytettävistä kulkuvälineistä, on selvää että matkailualalla toimivien yritysten yhteistyön merkitys korostuu. Yritysten välisen yhteistyön tulee olla jatkuvaa työtä palvelun parantamiseksi asiakkaan hyväksi.
Digitalisaatio on tuonut vaihtoehtoja ja informaatiota asiakkaan saataville, jolloin matkatoimiston rooli on muuttunut. Matkatoimistovirkailijan työnkuva on muuttunut vuosien saatossa ja nykyään yrityksen tuleekin ottaa huomioon kuluttajien yksilölliset toiveet sekä matkustusmotiivit. Digitalisaatio on tuonut myös mahdollisuuden siirtää tietoa nopeammin yritysten välillä sekä tarjota asiakkaille matkaan liittyvää tietoa sähköisesti.
Selvityksessä kävi ilmi että yritys voisi hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia tulevaisuudessa entistäkin enemmän. Prosessin tehostamisessa sekä järjestelmien uusimisessa tulee ottaa kuitenkin huomioon asiakkaat sekä heidän valmius digitalisaation hyödyntämiseen.