RAKKAUDEN AMMATTILAISENA OPPILAITOKSESSA : Selvitys Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppilaitosdiakonien työstä
Kivistö, Nea (2016)
Kivistö, Nea
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295598
Tiivistelmä
Kivistö, Nea. Rakkauden ammattilaisena oppilaitoksessa. Selvitys Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppilaitosdiakonien työstä. Helsinki, kevät 2016, 76 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista diakoniakäsitystä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppilaitosdiakonien työ ilmentää. Suomessa diakoniatyö on pitkään mielletty auttamistyöksi, mutta uudemman tutkimuksen valossa diakoniaa voidaan tarkastella laajemmassakin mielessä. Myös ajankohtainen diakonin vihkimysvirkaa koskeva keskustelu viittaa siihen, että diakoniaa on syytä pohtia laajemminkin.
Tutkimuksessa selvitettiin oppilaitosdiakonien työnkuvaa ja sen kautta pohdittiin, mitä oppilaitosdiakonia eli oppilaitosdiakonien tekemä työ on. Suomessa toimii yli 50 päätoimista oppilaitostyöntekijää, joista seitsemän on oppilaitosdiakoneja. Mielenkiintoinen huomio oli, että oppilaitostyössä toimivat oppilaitosdiakonit eivät kaikki ole koulutukseltaan diakoniatyöntekijöitä, vaan osalla on kirkon nuorisotyönohjaajan koulutus. Oppilaitosdiakonit työskentelevät sekä toisen asteen oppilaitoksissa että korkeakouluasteella. Oppilaitosdiakoniaa ei ole tutkittu erityisen paljon, joten opinnäytetyö tuo uutta tietoa aiheesta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka noudatteli etnografisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimuksen aineisto kerättiin sekä avoimin haastatteluin että aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymällä ja niiden pohjalta rakennettiin kuvaa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppilaitosdiakonien työstä. Haastattelut olivat asiantuntijahaastattelu-ja ja toimivat työn tietosisällön rakentamisessa. Aineiston esittämisen ja analyysin apuna käytettiin teemoja, jotka muotoutuivat aiheeseen liittyvän kirjallisuuden, haastatteluissa käytettyjen kysymysten sekä haastatteluista kerätyn aineiston kautta.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppilaitosdiakonien työnkuva on hyvin monimuotoinen. Oppilaitosdiakonien kertomuksissa omasta työstään ilmenee sekä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia – työn sisältö määrittyy sekä työntekijän tekemien valintojen että oppilaitosyhteisön tarpeiden mukaisesti. Käytännössä työ on kuitenkin hyvinvoinnin edistämistä oppilaitosyhteisössä, ja siihen kuuluu muun muassa henkilökohtaisia keskusteluja, neuvontaa, tukea ja konkreettista avustamista sekä yhteistyötä oppilaitoksen henkilökunnan kanssa, kriisityötä ja erilaisissa tapahtumissa mukanaoloa. Työ painottuu nimenomaan auttamis- ja hyvinvointityöhön, vaikka työtehtävät ovatkin monenlaisia. Työtä voi kuitenkin tarkastella myös siitä näkökulmasta, että oppilaitosyhteisössä esimerkiksi oppilaitosdiakoni määritellään usein kirkon edustajaksi samalla tavalla kuin vaikkapa pappi, nuorisotyöntekijä tai kanttori. Näin ollen oppilaitosdiakoni on myös muun muassa eräänlainen kristinuskon ja kristillisen rakkauden lähettiläs ja ammattilainen.
Asiasanat: diakonia, diakonit, etnografia, haastattelut, oppilaitosdiakonia, oppilaitosdiakonit, oppilaitostyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista diakoniakäsitystä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppilaitosdiakonien työ ilmentää. Suomessa diakoniatyö on pitkään mielletty auttamistyöksi, mutta uudemman tutkimuksen valossa diakoniaa voidaan tarkastella laajemmassakin mielessä. Myös ajankohtainen diakonin vihkimysvirkaa koskeva keskustelu viittaa siihen, että diakoniaa on syytä pohtia laajemminkin.
Tutkimuksessa selvitettiin oppilaitosdiakonien työnkuvaa ja sen kautta pohdittiin, mitä oppilaitosdiakonia eli oppilaitosdiakonien tekemä työ on. Suomessa toimii yli 50 päätoimista oppilaitostyöntekijää, joista seitsemän on oppilaitosdiakoneja. Mielenkiintoinen huomio oli, että oppilaitostyössä toimivat oppilaitosdiakonit eivät kaikki ole koulutukseltaan diakoniatyöntekijöitä, vaan osalla on kirkon nuorisotyönohjaajan koulutus. Oppilaitosdiakonit työskentelevät sekä toisen asteen oppilaitoksissa että korkeakouluasteella. Oppilaitosdiakoniaa ei ole tutkittu erityisen paljon, joten opinnäytetyö tuo uutta tietoa aiheesta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka noudatteli etnografisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimuksen aineisto kerättiin sekä avoimin haastatteluin että aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymällä ja niiden pohjalta rakennettiin kuvaa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppilaitosdiakonien työstä. Haastattelut olivat asiantuntijahaastattelu-ja ja toimivat työn tietosisällön rakentamisessa. Aineiston esittämisen ja analyysin apuna käytettiin teemoja, jotka muotoutuivat aiheeseen liittyvän kirjallisuuden, haastatteluissa käytettyjen kysymysten sekä haastatteluista kerätyn aineiston kautta.
Tutkimuksen perusteella voi todeta, että Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oppilaitosdiakonien työnkuva on hyvin monimuotoinen. Oppilaitosdiakonien kertomuksissa omasta työstään ilmenee sekä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia – työn sisältö määrittyy sekä työntekijän tekemien valintojen että oppilaitosyhteisön tarpeiden mukaisesti. Käytännössä työ on kuitenkin hyvinvoinnin edistämistä oppilaitosyhteisössä, ja siihen kuuluu muun muassa henkilökohtaisia keskusteluja, neuvontaa, tukea ja konkreettista avustamista sekä yhteistyötä oppilaitoksen henkilökunnan kanssa, kriisityötä ja erilaisissa tapahtumissa mukanaoloa. Työ painottuu nimenomaan auttamis- ja hyvinvointityöhön, vaikka työtehtävät ovatkin monenlaisia. Työtä voi kuitenkin tarkastella myös siitä näkökulmasta, että oppilaitosyhteisössä esimerkiksi oppilaitosdiakoni määritellään usein kirkon edustajaksi samalla tavalla kuin vaikkapa pappi, nuorisotyöntekijä tai kanttori. Näin ollen oppilaitosdiakoni on myös muun muassa eräänlainen kristinuskon ja kristillisen rakkauden lähettiläs ja ammattilainen.
Asiasanat: diakonia, diakonit, etnografia, haastattelut, oppilaitosdiakonia, oppilaitosdiakonit, oppilaitostyö