Opaslehtinen hoitoalan koulutustilaisuuden järjestämisestä hoitotyön opiskelijoille
Mehtonen, Virva; Suutarinen, Janita (2016)
Mehtonen, Virva
Suutarinen, Janita
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025768
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Koulutustilaisuuksien järjestäminen ja niihin osallistuminen kuuluu lähes jokaisen sairaanhoitajan työhön. Koulutustilaisuuksien järjestäminen alkaa suunnittelulla, jonka aikana selvitetään tilaisuuden kohderyhmä, tarkoitus ja tavoitteet. Hoitotyön koulutustilaisuuksien toteutusvaiheessa hyviksi havaittuja koulutusmenetelmiä ovat muun muassa dialoginen keskustelu, käsitekartta, learning cafe, case-koulutusmenetelmä, demonstraatio sekä simulaatio.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa opaslehtinen hoitotyön opiskelijoille hoitoalan koulutustilaisuuden järjestäminen. Monet hoitoalan opinnäytetyöt liittyvät jonkinlaisen koulutustilaisuuden toteuttamiseen. Tavoitteena on, että opaslehtisestä on hyötyä tulevilla hoitoalan opiskelijoille.
Opaslehtisessä kerrotaan lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä koulutuksen suunnittelussa sekä toteutuksessa tulee ottaa huomioon. Lisäksi opaslehtisessä käydään läpi yllä mainittuja koulutusmenetelmiä sekä niiden käyttöä hoitoalan koulutuksessa. Opaslehtisessä käsitellään myös mahdollisia ongelmatilanteita. Jatkokehitysidea on koulutustilaisuuden järjestäminen opaslehtisen avulla. Opaslehtisen arvioi opinnäytetyön tarkastajana toiminut Karelia-ammattikorkeakoulun opettaja.
Koulutustilaisuuksien järjestäminen ja niihin osallistuminen kuuluu lähes jokaisen sairaanhoitajan työhön. Koulutustilaisuuksien järjestäminen alkaa suunnittelulla, jonka aikana selvitetään tilaisuuden kohderyhmä, tarkoitus ja tavoitteet. Hoitotyön koulutustilaisuuksien toteutusvaiheessa hyviksi havaittuja koulutusmenetelmiä ovat muun muassa dialoginen keskustelu, käsitekartta, learning cafe, case-koulutusmenetelmä, demonstraatio sekä simulaatio.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa opaslehtinen hoitotyön opiskelijoille hoitoalan koulutustilaisuuden järjestäminen. Monet hoitoalan opinnäytetyöt liittyvät jonkinlaisen koulutustilaisuuden toteuttamiseen. Tavoitteena on, että opaslehtisestä on hyötyä tulevilla hoitoalan opiskelijoille.
Opaslehtisessä kerrotaan lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä koulutuksen suunnittelussa sekä toteutuksessa tulee ottaa huomioon. Lisäksi opaslehtisessä käydään läpi yllä mainittuja koulutusmenetelmiä sekä niiden käyttöä hoitoalan koulutuksessa. Opaslehtisessä käsitellään myös mahdollisia ongelmatilanteita. Jatkokehitysidea on koulutustilaisuuden järjestäminen opaslehtisen avulla. Opaslehtisen arvioi opinnäytetyön tarkastajana toiminut Karelia-ammattikorkeakoulun opettaja.