Jäsentyytyväisyystutkimus : Case Tennis-61 Ry Vaasa
Patinen, Tiia (2016)
Patinen, Tiia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025844
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona vaasalaiselle Tennis-61 -seuralle. Seuran tarkoituksena on valvoa, ohjata ja edistää tennisurheilua omalla toiminta-alueellaan ja tavoitteena on pyrkiä lisäämään ja kehittämään tenniksen harrastamista. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää jäsenten tyytyväisyyttä seuran tiloihin, valmennukseen ja kilpailuihin. Lisäksi selvitettiin jäsenten tyytyväisyyttä viestintään ja seuraan yleisesti. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui palvelujen markkinoinnista, palvelun laadusta, asiakastyytyväisyydestä ja suhdemarkkinoinnista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineiston kerääminen tapahtui kyselylomakkeella, joka lähetettiin 107 jäsenelle. Kyselyyn vastasi 56 seuran jäsentä eli vastausprosentti oli 52,37 %. Tutkimustulokset kertoivat, että jäsenet ovat olleet erittäin tyytyväisiä seuran valmennukseen ja valmentajien ammattitaitoon. Melko tyytyväisiä jäsenet ovat olleet jäsenyyteen, tiloihin, viestintään ja kilpailuihin. Mikään osa-alue ei herättänyt selvää tyytymättömyyttä. Jäsenet toivoivat enemmän kilpailuja myös aloittelijoille sekä tapahtumia yhteishengen luomiseksi. Kilpapelaajat toivoivat, että lihaskuntoharjoitteet tehtäisiin kenttävuorojen ulkopuolella hyödyntäen esimerkiksi Tennis-Centerin kuntosalia tai lenkkimaastoja. Kilpailuihin toivottiin myös enemmän yhteisöllisyyttä, mikä tarkoittaisi esimerkiksi seuran yhteisiä pelimatkoja. Seuran viestinnän koettiin parantuneen aikaisemmasta. Jäsenet toivoisivat kuitenkin seuralle parempaa näkyvyyttä ja markkinointia sekä aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa. Erilaisten ilmais- ja perhepäivien avulla voisi houkutella seuraan uusia jäseniä. Tutkimuksen reliabiliteettia ja validiteettia voidaan pitää hyvänä, sillä tutkimus täytti sille asetetut tavoitteet ja sen avulla saatiin vastaukset tutkimusongelmiin sekä kyselyssä saadut vastaukset saavuttivat kyllääntymisen.