Päihteettömän klubitapahtuman kaupallistaminen Helsingissä : Kuinka luoda uusia tulovirtoja päihteettömiin klubitapahtumiin?
Itäpelto, Ukko-Pekka (2016)
Itäpelto, Ukko-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025863
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on selvittää, kuinka päihteettömiä, terveysvaikutteisia klubitapahtumia voitaisiin tehdä taloudellisesti kestävällä tavalla. Tarkoituksena on luoda kokonaan uusi klubikonsepti, joka käyttää hyväksi kahden eri yrityksen ydinosaamista hyvinvointi- ja klubimaailmasta. Työn tilaajana toimii tuotantoyhtiö Rito Secreto, joka tuottaa tapahtumia yhdessä hyvinvointipalveluja internetissä tarjoavan Liftedin kanssa.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu palveluiden ja prosessien kehittämisen malleihin. Aineistoa on kerätty vapaamuotoisten aivoriihien ja haastattelujen keinoin. Kehittämistyön tukena on käytetty ajankohtaista tilastotietoa ja lehtiartikkeleita yökerhomaailman taloudellisiin realiteetteihin ja tämän hetkisiin trendeihin liittyen. Informantit ovat yökerho- tai tapahtuma-alan ammattilaisia.
Aineiston analyysin perusteella luotiin kaksi pilottikokeilua uuden Holtiton.-nimisen klubikonseptin muodossa. Piloteista kerättiin tietoa mm. työryhmän palautekeskustelujen avulla tulevien tapahtumien kehittämistä varten.
Tutkimuksen perusteella pääteltiin, että pilottien kaltaista tapahtumaa kannattaa pyrkiä yökerhojen sijaan kasvattamaan erityisesti kahvilamaisissa tiloissa, joissa ei ole ennestään anniskeluoikeuksia ja jotka tarjoavat jo ennestään tapahtuman imagoon soveltuvia, terveysvaikutteisia kahvilatuotteita. On tunnelmallisesti parempi toteuttaa useampi erilainen huone yhden tanssilattian kapasiteetin lisäämisen sijaan. Monet terveysvaikutteiset tuotteet ovat vielä suurelle yleisölle tuntemattomia, joten niiden tuotteistamista tulee kehittää.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu palveluiden ja prosessien kehittämisen malleihin. Aineistoa on kerätty vapaamuotoisten aivoriihien ja haastattelujen keinoin. Kehittämistyön tukena on käytetty ajankohtaista tilastotietoa ja lehtiartikkeleita yökerhomaailman taloudellisiin realiteetteihin ja tämän hetkisiin trendeihin liittyen. Informantit ovat yökerho- tai tapahtuma-alan ammattilaisia.
Aineiston analyysin perusteella luotiin kaksi pilottikokeilua uuden Holtiton.-nimisen klubikonseptin muodossa. Piloteista kerättiin tietoa mm. työryhmän palautekeskustelujen avulla tulevien tapahtumien kehittämistä varten.
Tutkimuksen perusteella pääteltiin, että pilottien kaltaista tapahtumaa kannattaa pyrkiä yökerhojen sijaan kasvattamaan erityisesti kahvilamaisissa tiloissa, joissa ei ole ennestään anniskeluoikeuksia ja jotka tarjoavat jo ennestään tapahtuman imagoon soveltuvia, terveysvaikutteisia kahvilatuotteita. On tunnelmallisesti parempi toteuttaa useampi erilainen huone yhden tanssilattian kapasiteetin lisäämisen sijaan. Monet terveysvaikutteiset tuotteet ovat vielä suurelle yleisölle tuntemattomia, joten niiden tuotteistamista tulee kehittää.