Kaikki erilaisia - kaikki samanlaisia: case: kestävän kehityksen opetusmateriaalin suunnittelu hotelli- ravintola- ja cateringalan perustutkintoon
Heikura, Mira (2016)
Heikura, Mira
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella kestävän kehityksen opetusmateriaalia. Opetusmateriaali liittyy sosiaaliseen kestävyyteen, vuorovaikut-teisuuteen, työelämätaitoihin ja monikulttuurisuuteen. Opetusmateriaali tulee hotelli-ravintola- ja cateringalan perustutkinnon asiakaspalvelun osaamisalan opetukseen.
Kestävä kehitys on hotelli- ravintola- ja cateringalan peruskoulutuksessa palvelukulttuurin keskeinen haaste. Tärkeää on palvelukulttuurin kehittäminen siten, että asiakkaiden tarpeet, toiminnan tuloksellisuus ja henkilöstön hyvinvointi ovat keskenään tasapainossa. Koulutuksen järjestäjät on velvoitettu ottamaan huomioon opetussuunnitelmissaan kestävä kehitys, jonka opetus voidaan järjestää omana opintojaksona tai integroituna.
Kehittämistyönä suunniteltiin kestävän kehityksen opetusmateriaalia. Opetusmateriaali suunnataan ammatillisen koulutuksen nuorille opiskelijoille ja se toteutetaan opiskelijoiden suunnitteleman räppimusiikin, toiminnallisen videon ja puhe/kuvallisen materiaalin avulla. Opetusmateriaali tehtiin ”nuorten kielellä”, jonka avulla nuorten on mielekästä omaksua koulutuksen opiskeltavia sisältöjä. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö.
Kestävä kehitys on hotelli- ravintola- ja cateringalan peruskoulutuksessa palvelukulttuurin keskeinen haaste. Tärkeää on palvelukulttuurin kehittäminen siten, että asiakkaiden tarpeet, toiminnan tuloksellisuus ja henkilöstön hyvinvointi ovat keskenään tasapainossa. Koulutuksen järjestäjät on velvoitettu ottamaan huomioon opetussuunnitelmissaan kestävä kehitys, jonka opetus voidaan järjestää omana opintojaksona tai integroituna.
Kehittämistyönä suunniteltiin kestävän kehityksen opetusmateriaalia. Opetusmateriaali suunnataan ammatillisen koulutuksen nuorille opiskelijoille ja se toteutetaan opiskelijoiden suunnitteleman räppimusiikin, toiminnallisen videon ja puhe/kuvallisen materiaalin avulla. Opetusmateriaali tehtiin ”nuorten kielellä”, jonka avulla nuorten on mielekästä omaksua koulutuksen opiskeltavia sisältöjä. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö.