Nettikiusaaminen ilmiönä 8.-luokkalaisten
Laitila, Mira; Setälä, Linda (2016)
Laitila, Mira
Setälä, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604154407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nettikiusaamista ilmiönä yläkoululaisten keskuudessa. Tavoitteena oli saada tietoa nettikiusaamisen yleisyydestä ja muodoista, nuorten asenteista nettikiusaamista kohtaan sekä yleisistä siihen käytetyistä kanavista. Tutkimus toteutettiin Kuitinmäen koululla, joka on Laurea ammattikorkeakoulun yhteistyötaho. Koulu toivoi kiusaamiseen liittyvää opinnäytetyötä ja aiheeksi rajautui netissä tapahtuva kiusaaminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu nettikiusaamiseen liittyvästä aikaisemmasta tutkimustiedosta, nuorten sosiaalisen median käytöstä sekä yläluokkalaisen nuoren kehitysvaiheesta. Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin tarkoitukseen sopivalla tilasto-ohjelmalla. Kysely teetettiin Kuitinmäen koulun 8.-luokkalaisille ja palautuneita kyselyitä oli 87.
Kyselyn tuloksien mukaan nuoret käyttivät sosiaalisen median palveluita aktiivisesti päivittäin. Nettikiusaamiseen oli törmännyt lähestulkoon 80 prosenttia vastanneista. Tytöt olivat nähneet nettikiusaamista poikia enemmän kaikilla sosiaalisen median kanavilla. Yleisimmät nettikiusaamisen muodot olivat ilkeä kommentointi ja turhilla viesteillä pommittaminen. Tutkimus osoitti, että nettikiusaamisesta ei puhuta koulussa riittävästi. Tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää koulun henkilökunnan kouluttamisessa sekä oppilashuollon kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu nettikiusaamiseen liittyvästä aikaisemmasta tutkimustiedosta, nuorten sosiaalisen median käytöstä sekä yläluokkalaisen nuoren kehitysvaiheesta. Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin tarkoitukseen sopivalla tilasto-ohjelmalla. Kysely teetettiin Kuitinmäen koulun 8.-luokkalaisille ja palautuneita kyselyitä oli 87.
Kyselyn tuloksien mukaan nuoret käyttivät sosiaalisen median palveluita aktiivisesti päivittäin. Nettikiusaamiseen oli törmännyt lähestulkoon 80 prosenttia vastanneista. Tytöt olivat nähneet nettikiusaamista poikia enemmän kaikilla sosiaalisen median kanavilla. Yleisimmät nettikiusaamisen muodot olivat ilkeä kommentointi ja turhilla viesteillä pommittaminen. Tutkimus osoitti, että nettikiusaamisesta ei puhuta koulussa riittävästi. Tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää koulun henkilökunnan kouluttamisessa sekä oppilashuollon kehittämisessä.