Superintelligence : Elokuvalle digitaalinen juliste
Lindroos, Jonas (2016)
Lindroos, Jonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046120
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkastelen digitaalisen julisteen suunnittelu- ja valmistusprosessia. Julisteen aiheena on elokuva nimeltä Superintelligence, jonka ystäväni ohjaa ja tuottaa lopputyönään Iso-Britanniassa. Suunnitteluprosessin sivussa tarkastelen julisteen suunnittelun periaatteita sekä syvennyn digitaalisen julisteen maailmaan.
Julistetaide on vanha perinne, joka vaikuttaa osittain korvautuvan digitaalisilla näytöillä. Perinteisen ja digitaalisen julisteen ero näyttää olevan ainoastaan materiaalinen, vaikka useat suunnittelijat ovat vahvasti sitä mieltä että juliste on paperinen. Digitaalisen julisteen kiinnostavin muoto on staattisen kuvan ja elokuvan välimuoto, jossa kokonaisuus ja sommitelma pysyy paikoillaan, mutta sisältää liikkuvia elementtejä. Tämä on se tyyli, johon pyrin Superintelligence-julisteella.
Digitaalisen julisteen suunnitteluprosessi on alussa melko samanlaista kuin perinteisen julisteen. Prosessi alkaa luonnostelulla ja ideoinnilla, jonka jälkeen siirrytään typografian hiomiseen sekä kuvituksen tuotantoon. Tässä projektissa kuvamateriaalina toimi elokuvan videomateriaali, joten suunnitteluprosessi taipui paljon saatavilla olevan materiaalin mukaan. Lopuksi animoidaan tarvittavat elementit, jotka tässä tilanteessa olivat tekstit.
Lopputuloksena on digitaalinen elokuvajuliste, joka on räätälöity JCDecauxn D.E.P-mainosnäytöille, jotka sijaitsevat liukuportaikossa.
Julistetaide on vanha perinne, joka vaikuttaa osittain korvautuvan digitaalisilla näytöillä. Perinteisen ja digitaalisen julisteen ero näyttää olevan ainoastaan materiaalinen, vaikka useat suunnittelijat ovat vahvasti sitä mieltä että juliste on paperinen. Digitaalisen julisteen kiinnostavin muoto on staattisen kuvan ja elokuvan välimuoto, jossa kokonaisuus ja sommitelma pysyy paikoillaan, mutta sisältää liikkuvia elementtejä. Tämä on se tyyli, johon pyrin Superintelligence-julisteella.
Digitaalisen julisteen suunnitteluprosessi on alussa melko samanlaista kuin perinteisen julisteen. Prosessi alkaa luonnostelulla ja ideoinnilla, jonka jälkeen siirrytään typografian hiomiseen sekä kuvituksen tuotantoon. Tässä projektissa kuvamateriaalina toimi elokuvan videomateriaali, joten suunnitteluprosessi taipui paljon saatavilla olevan materiaalin mukaan. Lopuksi animoidaan tarvittavat elementit, jotka tässä tilanteessa olivat tekstit.
Lopputuloksena on digitaalinen elokuvajuliste, joka on räätälöity JCDecauxn D.E.P-mainosnäytöille, jotka sijaitsevat liukuportaikossa.