Diakoniatyöntekijöiden osaamiskartoitus : "Keskilän" seurakunnan diakoniatiimissä
Häkkinen, Urpo (2010)
Häkkinen, Urpo
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002252557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002252557
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Urpo Häkkinen. Diakoniatyöntekijöiden osaamiskartoitus ”Keskilän” seurakunnan diakoniatiimissä. Järvenpää, kevät 2010, 102 sivua, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Järvenpään yksikkö. Diakonisen sosiaalityön koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus. Säilytyspaikka: Diakonia-ammattikorkeakoulun Järvenpään yksikön kirjasto.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää prosessimainen ja dialoginen osaamiskartoitusmalli, joka soveltuu seurakunnan diakoniatyöhön. Kyseessä on laadullinen tutkimus joka toteutettiin toimintatutkimuksellisin menetelmin yhteistyössä seurakunnan diakoniatiimin kanssa. Tutkimusprosessi toteutettiin keskikokoisessa seurakunnassa pääkaupunkiseudulla, syksyn 2009 ja alkutalven 2010 aikana.
Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistumalla diakoniatiimin yhteisiin palavereihin, joissa käsiteltiin työntekijöiden osaamista ja osaamiskartoitusta, havainnoimalla työyhteisön vuorovaikutustilanteita, keräämällä palautteita sekä reflektoinnin ja itse-reflektoinnin avulla. Aineiston analyysin pohjana käytettiin Kirkkohallituksen kirkon diakoniavirkaan liittyviä ydinosaamiskuvauksia. Lisäksi osaamisen kuvauksessa hyödynnettiin Nordhaugin (1991) kyvykkyyden neljän tason kompetenssikuvausta ja Vatajan (2009) organisaatioiden kehittämiseen luomaa kompetenssiteorian vaihemallia. Lähtökohdiltaan ja ideologialtaan tutkimus tukeutui Vähämäen (2008) prosessina etenevään dialogisen itseohjautuvuuden malliin, jossa interventioiden avulla tuotetaan uuden oppimista yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa. Diakoniatiimin tehtyjen interventioiden avulla tuotettiin yhdessä tiimin kanssa tiimin ja sen jäsenten osaamiseen liittyvää materiaalia.
Prosessimaisen osaamiskartoitusmallin vahvoiksi puoliksi havaittiin keskinäinen vuorovaikutus sekä työn perusteista käytävä keskustelu. Dialoginen keskustelu tuottaa parhaimmillaan oivalluksia ja uuden oppimista, innostaa kehittymään ja vaikuttaa työ hyvinvointiin luomalla työtyytyväisyyttä. Lisäarvoa prosessille tuo osaamiskartoitusmallin siirrettävyys toiseen työyhteisöön sekä mallin toteuttamisen edullisuus. Osaamiskartoitusvaihe itsessään voi olla ajallisesti lyhyt, mutta siihen liittyvä valmistelutyö sekä kartoituksen jälkeinen työyhteisön kehittämistyö vaatii usein pidemmän ajanjakson. Tähän tutkimusprosessiin viimeksi mainittua kehittämistyötä ei sisältynyt.
Ainesanat: dialogi, diakoni, diakoniatyö, kompetenssi, prosessi, osaamiskartoitus, ydinosaaminen, toimintatutkimus
Urpo Häkkinen. Diakoniatyöntekijöiden osaamiskartoitus ”Keskilän” seurakunnan diakoniatiimissä. Järvenpää, kevät 2010, 102 sivua, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Järvenpään yksikkö. Diakonisen sosiaalityön koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus. Säilytyspaikka: Diakonia-ammattikorkeakoulun Järvenpään yksikön kirjasto.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää prosessimainen ja dialoginen osaamiskartoitusmalli, joka soveltuu seurakunnan diakoniatyöhön. Kyseessä on laadullinen tutkimus joka toteutettiin toimintatutkimuksellisin menetelmin yhteistyössä seurakunnan diakoniatiimin kanssa. Tutkimusprosessi toteutettiin keskikokoisessa seurakunnassa pääkaupunkiseudulla, syksyn 2009 ja alkutalven 2010 aikana.
Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistumalla diakoniatiimin yhteisiin palavereihin, joissa käsiteltiin työntekijöiden osaamista ja osaamiskartoitusta, havainnoimalla työyhteisön vuorovaikutustilanteita, keräämällä palautteita sekä reflektoinnin ja itse-reflektoinnin avulla. Aineiston analyysin pohjana käytettiin Kirkkohallituksen kirkon diakoniavirkaan liittyviä ydinosaamiskuvauksia. Lisäksi osaamisen kuvauksessa hyödynnettiin Nordhaugin (1991) kyvykkyyden neljän tason kompetenssikuvausta ja Vatajan (2009) organisaatioiden kehittämiseen luomaa kompetenssiteorian vaihemallia. Lähtökohdiltaan ja ideologialtaan tutkimus tukeutui Vähämäen (2008) prosessina etenevään dialogisen itseohjautuvuuden malliin, jossa interventioiden avulla tuotetaan uuden oppimista yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa. Diakoniatiimin tehtyjen interventioiden avulla tuotettiin yhdessä tiimin kanssa tiimin ja sen jäsenten osaamiseen liittyvää materiaalia.
Prosessimaisen osaamiskartoitusmallin vahvoiksi puoliksi havaittiin keskinäinen vuorovaikutus sekä työn perusteista käytävä keskustelu. Dialoginen keskustelu tuottaa parhaimmillaan oivalluksia ja uuden oppimista, innostaa kehittymään ja vaikuttaa työ hyvinvointiin luomalla työtyytyväisyyttä. Lisäarvoa prosessille tuo osaamiskartoitusmallin siirrettävyys toiseen työyhteisöön sekä mallin toteuttamisen edullisuus. Osaamiskartoitusvaihe itsessään voi olla ajallisesti lyhyt, mutta siihen liittyvä valmistelutyö sekä kartoituksen jälkeinen työyhteisön kehittämistyö vaatii usein pidemmän ajanjakson. Tähän tutkimusprosessiin viimeksi mainittua kehittämistyötä ei sisältynyt.
Ainesanat: dialogi, diakoni, diakoniatyö, kompetenssi, prosessi, osaamiskartoitus, ydinosaaminen, toimintatutkimus