Uuden työntekjän perehdytysopas: Sokos Porvoo info
Aalto, Katja (2016)
Aalto, Katja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056304
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä perehdyttämiseen ja työnopastukseen sekä miten niitä voidaan kehittää työpaikalla. Toimeksiantajana toimi Sokos Porvoo ja toiminnallisena työnä tehtiin Infolaisen opas eli perehdytysopas uudelle infotyöntekijälle. Tavaratalo sijaitsee Porvoon keskustassa, työntekijöitä on 33.
Raportin teoriaosuudessa kerrotaan perehdyttämisen teoriasta, mitä lainsäädännössä sanotaan siitä, mitä hyötyä perehdyttämisestä on työntekijälle sekä yritykselle ja millaisia eri perehdyttämisrooleja on olemassa. Myös kirjallisen materiaalin merkitystä pohditaan hieman. Työnopastus on toinen isompi kokonaisuus, johon tutustutaan. Monesti perehdyttäminen ja työnopastus mielletään samaksi asiaksi, mutta työnopastus on nimenomaan työn tekemisen opastamista ja perehdyttäminen enemmän kaikkea yleistä työpaikan pelisäännöistä ja työsuhdeasioista kertomista. Infolaisen oppaan on ajateltu auttavan nimenomaan työnopastuksessa, sillä siihen on koottu ohjeet kaikesta, mitä infolainen työssään yleensä tarvitsee. Kolmas osio teoriassa kertoo erilaisista oppijoista. Toiset oppivat paremmin tekemällä itse, toiset ovat kiinnostuneempia teoriasta ja toiset taas tykkäävät tarkkailla tilannetta ensin ennen kuin alkavat itse harjoitella. Hyvä opastaja osaa ottaa huomioon erilaiset tavat oppia ja muokkaa opetustaan uudelle työntekijälle mieleisen oppimistyylin mukaiseksi.
Opas on tehty syksyllä 2015. Prosessi lähti liikkeelle sisällysluettelon suunnittelemisesta yhdessä Sokoksen palveluvastaavan kanssa. Sisällön tuottamisessa on käytetty paljon omaa osaamistani sekä hyödynnetty valmistakin materiaalia, kuten Lippupalvelun ja Tiketin myyntiohjeita. Opas valmistui 2016 tammikuun ensimmäisellä viikolla, jonka jälkeen uusi työntekijä pääsi testaamaan sitä käytännössä.
Uudelle työntekijälle tehdyn pienen kyselyn perusteella opas on onnistunut, selkeä ja helppolukuinen, kaikki tarvittava tieto siitä löytyy. Myös palveluvastaava on lopputulokseen tyytyväinen.
Pohdintaosuudessa on mietitty ehdotuksia Sokoksen perehdyttämisen kehittämiseen. Ensiksikin opasta tulee päivittää säännöllisesti, että siitä löytyy kaikki ajantasainen tieto, muuten se menettää merkityksensä nopeasti. Perehdyttämisen tueksi kannattaa myös tehdä muutakin
kirjallista materiaalia, kuten perehdytyssuunnitelma sekä Tervetuloa taloon -vihko. Näitä on jo alettu suunnittelemaan ja ne toteutunevatkin lähitulevaisuudessa. Lisäksi uudelle työntekijälle kannattaa nimetä kummi tai kaksi, jotka hoitavat varsinaisen työnopastuksen ja ovat uuden työntekijän kanssa alkuvaiheessa yhtä aikaa töissä, jotta opastus olisi systemaattista.
Perehdyttämisen kehittäminen on pitkä prosessi, mutta hyvin istutettu siemen kantaa hedelmää ja hyödyttää koko työyhteisöä.
Raportin teoriaosuudessa kerrotaan perehdyttämisen teoriasta, mitä lainsäädännössä sanotaan siitä, mitä hyötyä perehdyttämisestä on työntekijälle sekä yritykselle ja millaisia eri perehdyttämisrooleja on olemassa. Myös kirjallisen materiaalin merkitystä pohditaan hieman. Työnopastus on toinen isompi kokonaisuus, johon tutustutaan. Monesti perehdyttäminen ja työnopastus mielletään samaksi asiaksi, mutta työnopastus on nimenomaan työn tekemisen opastamista ja perehdyttäminen enemmän kaikkea yleistä työpaikan pelisäännöistä ja työsuhdeasioista kertomista. Infolaisen oppaan on ajateltu auttavan nimenomaan työnopastuksessa, sillä siihen on koottu ohjeet kaikesta, mitä infolainen työssään yleensä tarvitsee. Kolmas osio teoriassa kertoo erilaisista oppijoista. Toiset oppivat paremmin tekemällä itse, toiset ovat kiinnostuneempia teoriasta ja toiset taas tykkäävät tarkkailla tilannetta ensin ennen kuin alkavat itse harjoitella. Hyvä opastaja osaa ottaa huomioon erilaiset tavat oppia ja muokkaa opetustaan uudelle työntekijälle mieleisen oppimistyylin mukaiseksi.
Opas on tehty syksyllä 2015. Prosessi lähti liikkeelle sisällysluettelon suunnittelemisesta yhdessä Sokoksen palveluvastaavan kanssa. Sisällön tuottamisessa on käytetty paljon omaa osaamistani sekä hyödynnetty valmistakin materiaalia, kuten Lippupalvelun ja Tiketin myyntiohjeita. Opas valmistui 2016 tammikuun ensimmäisellä viikolla, jonka jälkeen uusi työntekijä pääsi testaamaan sitä käytännössä.
Uudelle työntekijälle tehdyn pienen kyselyn perusteella opas on onnistunut, selkeä ja helppolukuinen, kaikki tarvittava tieto siitä löytyy. Myös palveluvastaava on lopputulokseen tyytyväinen.
Pohdintaosuudessa on mietitty ehdotuksia Sokoksen perehdyttämisen kehittämiseen. Ensiksikin opasta tulee päivittää säännöllisesti, että siitä löytyy kaikki ajantasainen tieto, muuten se menettää merkityksensä nopeasti. Perehdyttämisen tueksi kannattaa myös tehdä muutakin
kirjallista materiaalia, kuten perehdytyssuunnitelma sekä Tervetuloa taloon -vihko. Näitä on jo alettu suunnittelemaan ja ne toteutunevatkin lähitulevaisuudessa. Lisäksi uudelle työntekijälle kannattaa nimetä kummi tai kaksi, jotka hoitavat varsinaisen työnopastuksen ja ovat uuden työntekijän kanssa alkuvaiheessa yhtä aikaa töissä, jotta opastus olisi systemaattista.
Perehdyttämisen kehittäminen on pitkä prosessi, mutta hyvin istutettu siemen kantaa hedelmää ja hyödyttää koko työyhteisöä.