Keskitetyn tilaamisen kehittäminen päivittäistavarakaupassa
Ketonen, Anne (2016)
Ketonen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046231
Tiivistelmä
Päivittäistavarakaupassa tuotteita pitää olla oikea määrä, oikeaan aikaan, asiakkaiden saatavilla. Näin tilaus-toimitusprosessin sujuvuus nousee kriittiseksi tekijäksi. Tämä työ tehtiin Pirkanmaan Osuuskaupalle, jossa uusi tilausjärjestelmä on otettu käyttöön vuosien 2009–2014 aikana. Päivittäistavarakaupan tilaaminen on kehittynyt ja muuttunut viimeisten vuosien aikana paljon. Myymälöiden manuaalisesta tilaamista on siirrytty enemmän keskitetysti hallinnoituun tilaamiseen.
Työn tavoitteena oli kehittää päivittäistavarakaupan keskitettyjä tilaamisen toimintamalleja myymälöiden työn helpottamiseksi. Tarkoituksena oli löytää sekä taloudellisesti että toiminnallisesti tehokkaita keinoja tilaamisen ohjaamiseen sekä vapauttaa myymälähenkilökunnan aikaa tilaamisesta asiakaspalveluun. Työn lähestymistapana oli toimintatutkimus, jossa oli myös konstruktiivisen tutkimusotteen piirteitä. Tutkimuskysymyksinä olivat: mitä toimintoja myymälässä on edelleen välttämätöntä tehdä ja mitä toimintoja voidaan kannattavasti keskittää?
Teknologian sekä kaupan arvoketjumallin kehittymisellä on ollut suuri vaikutus tilaamiseen. Kirjallisuuden pohjalta haettiin teoreettista ymmärrystä niiden vaikutuksesta tilaamisen muutoksessa. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin ideointipalavereita, myymälöiden kanssa yhteistyössä järjestettyä toimintolaskentaa tilaamiseen kuluvan ajankäytön selvittämiseksi sekä benchmarkingia, jonka kuluessa käytiin avoimia haastatteluja.
Tutkimuksen tuloksena syntyi uusi toimintamalli keskitettyyn tilaamiseen. Tuotoksena syntyi projektisuunnitelma toimintamallin viemiseksi käytäntöön. Uudessa toimintamallissa perinteisesti myymälänhallinnassa olleet tilaustavat, vakiotilaaminen sekä ennakkotilaaminen, on siirretty suurelta osin keskitetysti tehtäväksi. Projekti, jossa toimintamallia pilotoidaan Pirkanmaan Osuuskaupan Sale ketjussa, käynnistyi tammikuussa 2016. Projekti kestää elokuuhun 2016 asti, jonka jälkeen toimintamallin vaikutuksia pystytään arvioimaan. Arvioinnissa hyödynnetään myymälöiden tilaamisen tunnuslukujen muutosta sekä toimintamallin tuomia muutoksia myymälöiden ja keskitetyn tilaamisen ajankäyttöön.
Työn tavoitteena oli kehittää päivittäistavarakaupan keskitettyjä tilaamisen toimintamalleja myymälöiden työn helpottamiseksi. Tarkoituksena oli löytää sekä taloudellisesti että toiminnallisesti tehokkaita keinoja tilaamisen ohjaamiseen sekä vapauttaa myymälähenkilökunnan aikaa tilaamisesta asiakaspalveluun. Työn lähestymistapana oli toimintatutkimus, jossa oli myös konstruktiivisen tutkimusotteen piirteitä. Tutkimuskysymyksinä olivat: mitä toimintoja myymälässä on edelleen välttämätöntä tehdä ja mitä toimintoja voidaan kannattavasti keskittää?
Teknologian sekä kaupan arvoketjumallin kehittymisellä on ollut suuri vaikutus tilaamiseen. Kirjallisuuden pohjalta haettiin teoreettista ymmärrystä niiden vaikutuksesta tilaamisen muutoksessa. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin ideointipalavereita, myymälöiden kanssa yhteistyössä järjestettyä toimintolaskentaa tilaamiseen kuluvan ajankäytön selvittämiseksi sekä benchmarkingia, jonka kuluessa käytiin avoimia haastatteluja.
Tutkimuksen tuloksena syntyi uusi toimintamalli keskitettyyn tilaamiseen. Tuotoksena syntyi projektisuunnitelma toimintamallin viemiseksi käytäntöön. Uudessa toimintamallissa perinteisesti myymälänhallinnassa olleet tilaustavat, vakiotilaaminen sekä ennakkotilaaminen, on siirretty suurelta osin keskitetysti tehtäväksi. Projekti, jossa toimintamallia pilotoidaan Pirkanmaan Osuuskaupan Sale ketjussa, käynnistyi tammikuussa 2016. Projekti kestää elokuuhun 2016 asti, jonka jälkeen toimintamallin vaikutuksia pystytään arvioimaan. Arvioinnissa hyödynnetään myymälöiden tilaamisen tunnuslukujen muutosta sekä toimintamallin tuomia muutoksia myymälöiden ja keskitetyn tilaamisen ajankäyttöön.