Merivoimien kaapeliveneiden kansihydrauliikan muutostyöt
Tikka, Juho (2016)
Tikka, Juho
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604305669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604305669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Merivoimien kaapeliveneiden kansihydrauliikan muutostyö. Tutkimuksen taustatyönä perehdyttiin hydrauliikan perusteiden teoriaan yleisellä tasolla ja selvitettiin tilaajan eli Merivoimien kaapeliveneiden kansihydrauliikan järjestelyt ennen muutoksia. Tarve muutostyöhön ja siitä tehtävään tutkimukseen syntyi tilaajalta ja yhteistyössä tilaajan kanssa määritettiin tutkimuksen kohteiksi ja tutkimusongelmiksi seuraavat asiat: Uusi kansinosturi, hydrauliöljyn jäähdytys, keulapotkurin kansihydrauliikalle aiheuttamat ongelmat.
Tutkimuksessa pyrittiin tutkimusongelmien ratkaisun ohella selvittämään myös millä toimenpiteillä päästäisiin kaapelialusten kansihydrauliikan turvallisempaan sekä tehokkaampaan käyttöön ja mitkä ovat valituksi tulleen uuden ja raskaamman kansinosturin vaikutuksen aluksen vakavuuteen. Tutkimuksessa ei käsitelty taloudellisia seikkoja, kuten hintoja, eikä raportti sisällä termiluetteloa, sillä työ on tarkoitettu apuvälineeksi alaan jo perehtyneelle henkilökunnalle sekä Merivoimien hankintoja toteuttavalle osastolle.
Tutkimustyö käynnistettiin loppukesästä 2015 ja se valmistui keväällä 2016. Tutkimusmenetelmäksi valittiin konstruktiivinen tutkimustapa ja tutkimuksessa hyödynnettiin hydrauliikan perusteita käsittelevää kirjallisuutta, kaapeliveneiden henkilökunnan kokemuksia sekä Millog Oy:n hydrauliikka-asiantuntijoiden ammattitaitoa ja osaamista. Selvitystyössä kaapeliveneiden uuden nosturin valintaprosessia varten hyödynnettiin Merivoimien logistiikkalaitoksen Merijärjestelmäosaston osaamista. Kansihydrauliikan uusien konstruktioiden toimivuutta selvitettäessä käytettiin apuna edellä mainittujen ammattilaisten haastatteluja ja asiantuntijalausuntoja. Tutkimuksessa käsiteltiin Merivoimien kaikkia kaapeliveneitä, mutta tässä raportissa veneisiin ja niiden varusteisiin (esim. nosturit, jäähdytyskoneikot, keulapotkurit) viitataan yksikkömuodossa.
Tutkimustuloksena saatiin uuden kansinosturin valinnassa rajattua vaihtoehdoiksi kahden suuren nosturivalmistajan nosturimallit ja näistä vaihtoehdoista uudeksi kansinosturiksi valikoitui Palfinger PK 8501M. Perusteina valinnalle käytettiin nosturien huoltovarmuutta, kyseisen valmistajan yleistä imagoa ja tunnettavuutta sekä tutkijan omaa kokemusta eri nostureista. Hydrauliöljyn jäähdytyksessä aiemmin ilmenneet ongelmat ratkaistiin korvaamalla sähköinen jäähdytyspumppu kansihydrauliikkapumpun jatkeeksi asennetulla hydraulipumpulla. Muutaman kuukauden tarkastelujakson aikana havaittiin, että tehty muutostyö oli poistanut aiemmat ongelmat ja2 jäähdytysjärjestelmä toimi moitteettomasti. Keulapotkurin muulle kansihydrauliikalle aiheuttamia ongelmia ratkaistaessa päädyttiin erottamaan keulan hydrauliikka muusta hydrauliikasta, jolloin keulapotkurilla on oma hydrauliikkapiirinsä ja se toimii omana yksikkönään häiritsemättä muuta kansikoneistoa. Voimanotto tälle järjestelmälle otetaan vasemmasta pääkoneesta säätötilavuuspumpun avulla ja sen jäähdytys toteutetaan kuten muun kansihydrauliikan muutetussa jäähdytysjärjestelmässä eli täysin hydraulisena.
Tutkimuksessa pyrittiin tutkimusongelmien ratkaisun ohella selvittämään myös millä toimenpiteillä päästäisiin kaapelialusten kansihydrauliikan turvallisempaan sekä tehokkaampaan käyttöön ja mitkä ovat valituksi tulleen uuden ja raskaamman kansinosturin vaikutuksen aluksen vakavuuteen. Tutkimuksessa ei käsitelty taloudellisia seikkoja, kuten hintoja, eikä raportti sisällä termiluetteloa, sillä työ on tarkoitettu apuvälineeksi alaan jo perehtyneelle henkilökunnalle sekä Merivoimien hankintoja toteuttavalle osastolle.
Tutkimustyö käynnistettiin loppukesästä 2015 ja se valmistui keväällä 2016. Tutkimusmenetelmäksi valittiin konstruktiivinen tutkimustapa ja tutkimuksessa hyödynnettiin hydrauliikan perusteita käsittelevää kirjallisuutta, kaapeliveneiden henkilökunnan kokemuksia sekä Millog Oy:n hydrauliikka-asiantuntijoiden ammattitaitoa ja osaamista. Selvitystyössä kaapeliveneiden uuden nosturin valintaprosessia varten hyödynnettiin Merivoimien logistiikkalaitoksen Merijärjestelmäosaston osaamista. Kansihydrauliikan uusien konstruktioiden toimivuutta selvitettäessä käytettiin apuna edellä mainittujen ammattilaisten haastatteluja ja asiantuntijalausuntoja. Tutkimuksessa käsiteltiin Merivoimien kaikkia kaapeliveneitä, mutta tässä raportissa veneisiin ja niiden varusteisiin (esim. nosturit, jäähdytyskoneikot, keulapotkurit) viitataan yksikkömuodossa.
Tutkimustuloksena saatiin uuden kansinosturin valinnassa rajattua vaihtoehdoiksi kahden suuren nosturivalmistajan nosturimallit ja näistä vaihtoehdoista uudeksi kansinosturiksi valikoitui Palfinger PK 8501M. Perusteina valinnalle käytettiin nosturien huoltovarmuutta, kyseisen valmistajan yleistä imagoa ja tunnettavuutta sekä tutkijan omaa kokemusta eri nostureista. Hydrauliöljyn jäähdytyksessä aiemmin ilmenneet ongelmat ratkaistiin korvaamalla sähköinen jäähdytyspumppu kansihydrauliikkapumpun jatkeeksi asennetulla hydraulipumpulla. Muutaman kuukauden tarkastelujakson aikana havaittiin, että tehty muutostyö oli poistanut aiemmat ongelmat ja2 jäähdytysjärjestelmä toimi moitteettomasti. Keulapotkurin muulle kansihydrauliikalle aiheuttamia ongelmia ratkaistaessa päädyttiin erottamaan keulan hydrauliikka muusta hydrauliikasta, jolloin keulapotkurilla on oma hydrauliikkapiirinsä ja se toimii omana yksikkönään häiritsemättä muuta kansikoneistoa. Voimanotto tälle järjestelmälle otetaan vasemmasta pääkoneesta säätötilavuuspumpun avulla ja sen jäähdytys toteutetaan kuten muun kansihydrauliikan muutetussa jäähdytysjärjestelmässä eli täysin hydraulisena.