Lapset ja kirjaintyypit : Typografian opas kasvattajille
Talonpoika, Kai (2016)
Talonpoika, Kai
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117120
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee typografiaa ja lapsia. Siinä tutkitaan miten lasten kielen omaksumisen, kirjoittamaan ja lukemaan oppimisen yhteydessä, voisi opettaa lapsille myös typografisen viestinnän perusteita. Viestinnän siirtyessä jatkuvasti selkeämmin sähköiseksi ja tekstuaaliseksi, myös tekstin ulkoasun merkitys kasvaa. Lasten kasvattajilla ei kuitenkaan välttämättä ole tietoa tai osaamista ohjata lasten viestintätaitoja kehittymään tältä osin monipuolisemmiksi.
Työn teoreettinen viitekehys on lasten kielen omaksumisen teoriassa sekä lasten ja typografian rajapinnassa tehdyssä tutkimuksessa. Teorian ja tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lapset kykenevät ymmärtämään monipuolisempaa typografista ilmaisua kuin yleensä on ajateltu. Tämän takia myös lasten omaa typografista ilmaisua on syytä kehittää.
Työssä analysoidaan jo olemassa olevia typografisia lastenkirjoja, ja pohditaan minkälaisia typografisia sisältöjä ne sisältävät ja ennen kaikkea miten ne pyrkivät lapsia opettamaan. Analyysin tuloksista käy ilmi, että selkeästi suurin osa teoksista käsittelee typografiaa viestinnällisesti
ja keskittyy opettamaan typografiaa kirjaintyyppien näkökulmasta.
Teorian ja analyysin pohjalta työn lopputuloksena on syntynyt opas kirjaintyyppeihin kasvattajille, sekä kouluikäisten lasten opettajille että heidän vanhemmilleen. Oppaassa selitetään yleistajuisesti kirjaintyyppeihin liittyvät keskeiset käsitteet ja annetaan neuvoja miten kirjaintyypit huomioidaan lasten opetuksessa ja kasvatuksessa.
Työn teoreettinen viitekehys on lasten kielen omaksumisen teoriassa sekä lasten ja typografian rajapinnassa tehdyssä tutkimuksessa. Teorian ja tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lapset kykenevät ymmärtämään monipuolisempaa typografista ilmaisua kuin yleensä on ajateltu. Tämän takia myös lasten omaa typografista ilmaisua on syytä kehittää.
Työssä analysoidaan jo olemassa olevia typografisia lastenkirjoja, ja pohditaan minkälaisia typografisia sisältöjä ne sisältävät ja ennen kaikkea miten ne pyrkivät lapsia opettamaan. Analyysin tuloksista käy ilmi, että selkeästi suurin osa teoksista käsittelee typografiaa viestinnällisesti
ja keskittyy opettamaan typografiaa kirjaintyyppien näkökulmasta.
Teorian ja analyysin pohjalta työn lopputuloksena on syntynyt opas kirjaintyyppeihin kasvattajille, sekä kouluikäisten lasten opettajille että heidän vanhemmilleen. Oppaassa selitetään yleistajuisesti kirjaintyyppeihin liittyvät keskeiset käsitteet ja annetaan neuvoja miten kirjaintyypit huomioidaan lasten opetuksessa ja kasvatuksessa.